Effectieve leersituaties zorgen voor optimaal leerrendement

“Het is niet voor niets dat SRM op 1 staat in de Emerce 100 voor opleiders. De slagingspercentages liggen ver boven het landelijk gemiddelde, de evaluaties zijn zeer positief en het leerrendement is hoog”, aldus John van der Stam, algemeen directeur bij SRM. Maar hoe komt het nu dat het leerrendement in SRM-opleidingen zo hoog is?

 

Een praktijkgericht leerconcept

Opleidingen van SRM richten zich op de verdere ontwikkeling van (online) marketeers en communicatieprofessionals. Hierbij staan de competenties en vaardigheden centraal die de professional aanzienlijk beter laten presteren in hun huidige functie, alsook een volgende stap in hun carrière mogelijk maken. SRM ontwikkelde een leerconcept dat optimaal leerrendement faciliteert door effectieve leersituaties te creëren die heel dicht bij de dagelijkse beroepspraktijk komen. “Tijdens de eerste bijeenkomst word je als deelnemer direct in de leerstand gezet. Er wordt een 'gap' gecreëerd tussen waar je nu staat, en waar je als marketing- of communicatieprofessional heen wilt groeien”, vertelt Van der Stam. Om de zintuigen optimaal te prikkelen, vindt dit alles plaats in een setting die het zintuiglijk leren stimuleert, waarbij wordt verondersteld dat mensen zich veel meer een sfeer en gebeurtenissen herinneren dan teksten of cijfers. “Zo blijft de gepresenteerde content veel beter hangen, is het leerrendement hoger en is de deelnemer gedurende de gehele opleiding optimaal gemotiveerd.”

 

Gedurende de opleiding wordt ieder deelonderwerp verzorgd door een topdocent die de theorie dagelijks in de praktijk brengt. “De docent is hierdoor perfect in staat om de deelnemer uit te dagen om het referentiekader te vergroten en de gepresenteerde kennis en inzichten, middels het maken van cases en opdrachten, te vertalen naar praktische vaardigheden in de dagelijkse beroepspraktijk”, zegt Stephan Stegeman, programma manager online marketing bij SRM. Tussen de bijeenkomsten door wordt de deelnemer ondersteund bij het leren van de theorie via een e-learning tool. Vervolgens brengt hij of zij het geleerde direct in de praktijk met een case of opdracht. De docent geeft in de volgende bijeenkomst altijd feedback op de uitwerking van de deelnemer.

 

Alles valt op zijn plek

Het hoogtepunt van de opleiding is het afsluitende weekend: de live case. Deelnemers werken in kleine groepjes een weekend lang onder tijdsdruk aan een oplossing voor een probleem waar een aansprekende opdrachtgever mee kampt. “Het oplossen van de live case komt dusdanig dicht bij de dagelijkse realiteit van een deelnemer dat het leren gemakkelijker gaat en de deelnemer beter onthoudt wat hij of zij leert. Contextspecifiek leren, noemt men dat”, licht Van der Stam toe. Aan het eind van het weekend presenteren de groepjes hun oplossing en de opdrachtgever kiest de beste oplossing voor haar probleem. Dit gamification element vergroot de motivatie aanzienlijk en stimuleert resultaatgericht denken bij de deelnemer. Na afloop van het weekend is de deelnemer optimaal klaargestoomd voor het examentraject.

 

De waardering van de deelnemer voor de aanpak van SRM blijkt uit de Net Promoter Score van 45%. Ter vergelijking: in Nederland ligt de gemiddelde NPS tussen de 5 en 10%. Onderzoek onder oud-deelnemers van SRM en hun werkgevers wijst bovendien uit dat het leerrendement hoog is: deelnemers van SRM presteren dankzij hun opleiding gemiddeld 38% beter in hun functie. Hét bewijs dat een opleiding van SRM de ideale manier is om de volgende stap in je carrière mogelijk te maken.

Effectieve leersituaties zorgen voor optimaal leerrendement

Recente stories