Duurzame impact als basis voor strategie

Facilitair dienstverlener en zorgonderneming Facilicom Group plaatst haar eigen medewerkers centraal in de bedrijfsstrategie. Met de focus op welzijn en ontwikkeling van de ruim 20.000 professionals omarmt Facilicom een strategie waarin sociale duurzaamheid centraal staat. Een gesprek met CEO Eric Otto en HR-directeur Wendy Aendekerk.

Duurzame impact als basis voor strategie

Vorig jaar belde Facilicom Group ruim een kwart van de 20.000 medewerkers op met de vraag of het goed met ze ging en of ze een hulpvraag hadden. Het symboliseert de missie van dit familiebedrijf: samen werken aan een betere leefomgeving voor iedereen. CEO Eric Otto licht dat graag toe: “Het zijn onze mensen die onze diensten leveren. Als zij goed in hun vel zitten, profiteert iedereen daarvan. Daarom staat de mens ook centraal in ons bedrijf en vormt die niet voor niets het hart van onze strategie.”

‘De ontwikkelmogelijkheden voor ambitieuze professionals zijn hier eindeloos’

Vitaal arbeidsperspectief
Facilicom Group wil iedere professional een vitaal arbeidsperspectief bieden en blijven bieden. Dit betekent dat het bedrijf zijn mensen in hun hele loopbaan gezond wil houden. Zowel fysiek als mentaal. Aendekerk daarover: “Wij werken voornamelijk met praktisch geschoolde professionals, die binnen hun vakgebied uitdagende werkzaamheden verrichten. Het is onze taak om onze mensen vast te houden en te begeleiden, nu en in de toekomst. Dat je mee-ontwikkelt in jouw vakgebied en dat je je ook mentaal redt. De ontwikkelmogelijkheden voor ambitieuze professionals in ons bedrijf zijn eindeloos, vanwege de loopbaanpaden over de divisies heen. We hebben tevens een lange historie met ons hbo-/wo-traineeship, zodat na vijftien jaar de trainee van toen nu de rol van directeur heeft. Sinds drie jaar hebben we ook een mbo-traineeship, zodat we op diverse manieren aan kansengelijkheid werken.”

Scholing, bewustwording en passend werk
Om medewerkers vitaal te houden heeft Facilicom drie programma’s ontwikkeld. Aendekerk legt uit: “Eén is scholing. Onder meer op het gebied van digitale middelen en ontwikkelingen in de maatschappij. Twee is bewustwording. Daarbij kijken we vooral wat onze mensen kunnen en waar hun talenten liggen.”

Otto vult aan: Het gaat er ook om dat mensen voldoening halen uit hun werk – werkgeluk is belangrijk. Ons management moet daarover met medewerkers in gesprek. Kun je nog mee in je baan, waar moet je je op ontwikkelen of heb je behoefte aan een carrièreswitch? En hoe kunnen wij daarmee helpen?”

“Dat is eigenlijk ons derde programma”, zegt Aendekerk. “Praktisch geschoolde medewerkers komen niet altijd voor zichzelf op en moet je soms helpen. Dit betekent dat je naast ze moet gaan staan op zoek naar passend werk. Dat kan ook in een andere sector zijn, binnen of buiten ons bedrijf. Het gaat erom dat zij dan weer jaren met plezier naar het werk kunnen.”

Zorg voor elkaar
Otto benadrukt de sociale aanpak van Facilicom Group: “De zorg voor elkaar zit verankerd in de cultuur van een familiebedrijf, waarbij de focus op de lange termijn ligt. Onze mensen zijn dan ook bijzonder lang in dienst. Met name in het middenkader. Het zijn de leiders op de werkvloer die ervoor zorgen dat de cultuur geborgd blijft.”

Facilicom Group realiseert met zeven divisies en 20.000 medewerkers een omzet van 1,5 miljard euro. Otto: “Wij zijn een heel breed bedrijf met schoonmaakdiensten, beveiliging, catering, bouw en onderhoud, en zorg en welzijn. Ik vind het belangrijk dat de binding tussen alle divisies wordt versterkt door de gezamenlijke strategie. Die vonden we in de propositie van duurzame impact, met sociale duurzaamheid als hart van de strategie.”

Zorg en welzijn: Incluzio
Tien jaar geleden richtte Facilicom Group Incluzio op, de divisie die zich richt op zorg en welzijn. Inmiddels is Incluzio een volwassen divisie die in tientallen gemeenten actief is. Met een radicaal integrale aanpak neemt Incluzio al het Wmo-werk van gemeenten uit handen. Nieuw is dat Aendekerk per 1 juni HR-directeur wordt van Incluzio: “Ja, ik volg mijn hart. De sociale impact van dit bedrijf is zo groot, dat ik daar heel graag mijn steentje aan wil bijdragen. Het doel van Incluzio is om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten functioneren in de maatschappij. En dat ze zo lang mogelijk uit het verzuilde zorgsysteem blijven. Onze missie is dan ook ‘Elke buurt een betere buurt’. Dat doen we met coaches voor jongeren, mantelzorgers, budgetcoaches en thuishulpen, maar ook met sociaal werkers met de focus op effectiviteit, waardoor de zorg ook op termijn betaalbaar blijft in Nederland.”

Otto besluit: “Ik ga elke vrijdag op werkbezoek. In buurthuizen, restaurants, scholen, bij beveiligingsprojecten en op bouwplaatsen. Het is dan mooi om te zien dat onze mensen echt betrokken en trots zijn, en wat de impact van hun werk is. Je voelt de energie en de passie op de werkvloer. Het is een geweldig bedrijf om bij te werken!”

Recente stories