Lokale media

In de afgelopen vijf jaar heeft Rodi Media de transformatie doorgemaakt van een traditionele uitgeverij van gedrukte huis-aan-huiskranten naar een crossmediale onderneming. Met succes, zegt directeur Matthijs Malipaard.

Lokale media

Rodi Media – onderdeel van de Rodi Groep – is de succesvolle uitgeverij van dertig huis-aan-huiskranten in Noord- en Zuid-Holland. Onder leiding van een nieuwe directie is vanaf 2020 een digitale transformatie ingezet. “Met behoud van onze kernwaarden: het verbinden van mensen, lokale instellingen, maatschappelijke organisaties en gemeentes”, zegt Matthijs.

Allerlei digitale middelen – sites, data, AI – worden ingezet om lezers met actuele berichten te bedienen. In de ruim 723.000 huis-aan-huiskranten wordt steeds meer plaatsgemaakt voor achtergrondverhalen, die ook op de lokale nieuwswebsite Rodi.nl worden geplaatst. Zo versterken digitaal en print elkaar.

Rodi Media monitort welke informatie de lezers online en offline willen lezen. “Vaak gaat het om lokale berichten. Over een basisschool die kleding inzamelt voor Oekraïne bijvoorbeeld. Nieuws dat voor mensen in de buurt enorme attentiewaarde heeft waar adverteerders weer van profiteren: zij weten zich verzekerd van een effectief bereik in hun eigen verzorgingsgebied”.

De digitaliseringsslag heeft ertoe bijgedragen dat Rodi Media z’n rol als verbindende factor tussen mensen, bedrijven, overheden en andere organisaties volop kan vervullen. Waar dagbladen worstelen met teruglopende abonnee-aantallen en advertentie-inkomsten, laten de huis-aan-huiskranten van Rodi Media en Rodi.nl juist een groei zien. En het lokale nieuws bloeit volop, dankzij de contentregisseurs, journalisten en een uitgebreid netwerk van tipgevers. Onmisbaar voor de lokale sociale cohesie.

Recente stories