‘Wij vereenvoudigen het inloggen voor iedereen’

‘Wij vereenvoudigen het inloggen voor iedereen’

Wie op een online omgeving inlogt, wil dit doen in de wetenschap dat dit veilig gebeurt, maar zonder te ingewikkelde procedures. De eigenaar van deze omgeving wil dit natuurlijk graag faciliteren, maar wel op een beheersbare manier.

Connectis, waarin SIDN sinds 1 januari 2017 een meerderheidsbelang heeft, maakt het voorgaande mogelijk. “Wij vormen de schakel tussen een organisatie, haar klanten en de verschillende identity providers (IdP’s)”, stelt commercial director Jeroen de Bruijn van Connectis.

SIDN, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het .nl-domein, ontwikkelt inmiddels ook producten en diensten die te maken hebben met digitale identiteit en online veiligheid. De acquisitie van Connectis was een logische stap gezien de doelstelling om bedrijven en mensen te verbinden voor een zorgeloos digitaal bestaan. Connectis heeft op dit terrein z’n sporen verdiend en de overname maakte het mogelijk om zijn positie verder te versterken en de vleugels uit te slaan.

Volgend jaar verder uitbreiden op de Europese markt

Grondlegger eHerkenning

Connectis is in 2008 opgericht en richtte zich in eerste instantie op het aansluiten van zorgverzekeraars op DigiD. De Bruijn: “Dit is technisch complexe materie en de ontwikkelde oplossing zorgde voor een sterke groei.”

Hij vervolgt: “DigiD is voor de burger een middel om ergens in te loggen en biedt de dienstverlener de zekerheid dat degene die inlogt de persoon is die hij of zij zegt te zijn. Je hebt tegenwoordig ook eHerkenning. Bedrijven kunnen zich hiermee identificeren en inloggen bij onder meer overheidsorganisaties. Je zou het dus de DigiD voor bedrijven kunnen noemen. Connectis is een van de grondleggers van eHerkenning. We zijn nu tien jaar verder. We doen ongeveer 70% van het DigiD-verkeer binnen de zorgverzekeraars en we doen zo’n 70% van al het verkeer binnen eHerkenning.”

Alomvattend

Tot 1 januari 2017 richtte Connectis zich met name op een aantal grote partijen (zorgverzekeraars). Hierbij werd vooral maatwerk uitgevoerd. De Bruijn: “Hier hebben we veel expertise mee opgebouwd. Rond de overname hebben we besloten om een andere koers te varen. We hebben onze oplossingen gebundeld, waardoor we sindsdien één alomvattende propositie hebben.”

Hij trekt de vergelijking met payment providers. “Als je een Coolblue bent, ga je niet meer aparte verbindingen leggen met Visa, MasterCard, iDeal en noem maar op. Je schakelt een payment provider in die dit voor je regelt. Dit is dezelfde insteek die wij hebben.

Je gaat als bedrijf niet zelf een-op-eenverbindingen leggen met eHerkenning, iDIN, DigiD en andere identificatiemiddelen, maar je legt een koppeling naar ons en wij ontzorgen je daarin. Je legt dus een verbinding met ons platform en je kiest op welke manieren jij wilt dat mensen bij jou kunnen inloggen. Wij zorgen voor de rest.”

Ieder identificatieplatform maakt gebruik van eigen protocollen. Deze hoeft men dankzij Connectis niet allemaal meer te kennen. De Bruijn noemt als voorbeeld een gemeente. “Die krijgt al snel te maken met minimaal DigiD, eHerkenning, inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord en mogelijk ook iDIN. Dit allemaal ondersteunen is een technische uitdaging. Wij bieden een koppeling aan met onze identity broker, waardoor veel werk en beheer uit handen wordt genomen.”

Europa

Kort en eenvoudig gezegd: Connectis vereenvoudigt het inloggen. Het bedrijf doet dit met vijftig werknemers, vanuit twee kantoren: een in Rotterdam, de ander in Boekarest (Roemenië), waar vooral softwaredevelopers werkzaam zijn. Connectis heeft zich tot nu toe vooral gericht op de Nederlandse markt, maar wil in 2019 verder uitbreiden in Europa. De Bruijn: “Dit jaar is de Europese eIDAS-verordening van kracht geworden. Het komt erop neer dat je als Nederlander ook in Spanje met je DigiD een parkeervergunning moet kunnen aanvragen bij de lokale gemeente. En omgekeerd moeten de gemeenten in Nederland de inlogmiddelen van de andere EU-landen accepteren.”

Hij vervolgt: “Nederland loopt voor op dit gebied en wij hebben al behoorlijk wat kennis hierover opgebouwd. Dit willen we nu verder in Europa gaan inzetten. Ons doel is hét platform in Europa te worden om veilig en eenvoudig in te loggen.”

Kansen

Om dit te bereiken moet Connectis zo veel mogelijk IdP’s in Europa ondersteunen. De Bruijn: “Zodra een dienstverlener een inlogbehoefte heeft, moet hij weten dat hij die via ons kan regelen. Het is dus voor 2019 ons doel om de koppelingen met die IdP’s voor elkaar te krijgen.”

Connectis heeft in de loop der jaren een reputatie opgebouwd, zeker in Nederland, waardoor men in de thuismarkt weet dat je hier moet zijn voor online identiteitsmanagement. “Dit is de basis waar we verder op willen groeien”, zegt De Bruijn. “Hiermee kunnen we de Europese markt op en diensten aanbieden die er nog niet zijn. Dit biedt enorm veel kansen. Want zo’n compleet platform als wij aanbieden, dat vind je nergens.”