Samen ondernemen voor een betere wereld

Een duurzame toekomst bereik je alleen als je samenwerkt met medewerkers, klanten én partners, zo is de visie van fijnchemiedistributeur Caldic. VP Human Resources Femke Krabbenborg en Project leader Transformation Office Mirte Koutstaal ontvouwen de ambitieuze ESG-agenda.

Samen ondernemen voor een betere wereld

Een omzet van circa 3 miljard euro. Een personeelsbestand van ruim vierduizend medewerkers die in 43 landen actief zijn. En een portfolio van zo’n 25.000 producten die terechtkomen bij 35.000 klanten. Caldic, gespecialiseerd in distributieoplossingen voor de lifescience- en industriële markten, overlegt duizelingwekkende cijfers. Sinds het in 1970 door rasondernemer Joop van Caldenborgh opgerichte bedrijf in handen kwam van
private-equityhuis Advent, is het bedrijf hard gegroeid, onder meer door de samenvoeging met branchegenoten GTM uit Latijns-Amerika in 2022 en het Aziatische Connell in 2023.
En toch zijn er sinds de oprichting cruciale kenmerken behouden in de bedrijfscultuur, legt Femke Krabbenborg uit. “Bij overnames die we doen, kijken we altijd kritisch of de waarden van het bedrijf overeenkomen met die van ons. Samenwerken en ondernemerschap zijn twee elementen die cruciaal voor ons zijn. Dat was al zo in 1970 en dat is anno 2023 alleen maar belangrijker geworden. We opereren immers in een wereldwijde, dynamische markt waar we continu wendbaar moeten zijn en onze klanten hoogwaardig maatwerk moeten bieden.”

Caldic laat zien dat het welzijn van de medewerkers hoge prioriteit heeft

Best practices ophalen

Diezelfde waarden resoneren wanneer Mirte Koutstaal de ambitieuze ESG-agenda (Environmental, Social & Governance) van Caldic uit de doeken doet, een agenda waarvoor Caldic op ondernemingsniveau over het EcoVadis Gold-certificaat beschikt. “De transitie naar een speler van wereldformaat stelt ons in staat om voortdurend best practices op te halen, die elders in de organisatie toe te passen en daarmee onze verduurzaming te versnellen.”
Krabbenborg geeft een concreet voorbeeld:

“Op het gebied van veiligheid werken we met een Behavior Based Safety-programma. Dit betekent dat mensen elkaars gedrag observeren en daar vragen over beantwoorden. Zo maken ze de werkvloer veiliger met elkaar. Dit initiatief is gestart in Brazilië. In Maleisië en Singapore kwamen de medewerkers vervolgens op het idee om de vragen te beantwoorden via een QR-code. Dat maakt het proces veel laagdrempeliger voor de medewerkers. En dus rollen we dat nu ook op andere plekken in de organisatie uit.”

Veiligheid is onderdeel van de ESG-pijler Social. Ook op andere manieren laat Caldic zien dat het welzijn van de medewerkers hoge prioriteit heeft, zegt Krabbenborg. “Al onze medewerkers mogen twee dagen per jaar vrijwilligerswerk doen. Zelf ben ik vorige week met het team nog naar het Scheveningse strand geweest voor een grote schoonmaakactie.
Een ander speerpunt is ons beleid op het gebied van DEI: Diversity, Equity & Inclusion. Het mooie is dat we in iedere regio DEI-ambassadeurs hebben benoemd die hiermee op lokaal niveau aan de gang gaan – bijvoorbeeld met het stimuleren van vrouwelijk leiderschap.”

Kaassoufflé

Ook op het gebied van de E van Environmental timmert Caldic aan de weg. Niet alleen is het bedrijf bezig om gebouwen en kantoren duurzamer te maken en de afvalstroom te verminderen – bijvoorbeeld op het gebied van verpakkingen – ook in het productportfolio speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Dat varieert van het toevoegen van een bepaald additief aan rubberbanden waardoor ze minder snel slijten, tot een ingrediënt aan voeding voor huisdieren, waardoor de houdbaarheid wordt verlengd. Femke Krabbenborg heeft nog een mooi voorbeeld: “Toevoegingen waarmee we voedingsmiddelen vegan maken, bijvoorbeeld een vervanger van ei of kaas. Laatst at ik een vegan kaassoufflé die nauwelijks van het origineel te onderscheiden was.”

En dan is er nog een derde ESG-pijler: Governance. “Dat is de basis”, zegt Koutstaal. “Dan gaat het over een gedragscode voor medewerkers en partners, en over zaken als risicomanagement en data-security.”
Conclusie: Caldic maakt mooie stappen op het gebied van duurzaamheid, maar dat wil niet zeggen dat de doelen al zijn behaald. Koutstaal: “Met EcoVadis Gold zijn we op de goede weg, nu gaan we voor platina. Zo zetten we steeds weer nieuwe stappen.” “Ook transparantie is een belangrijke waarde voor ons”, vult Krabbenborg aan, “we zijn open over het feit dat we er nog niet zijn. We willen juist inzichtelijk maken wat we doen, zodat we ook in dialoog met klanten en andere partners verder kunnen komen. En dan kom je weer uit bij het belang van ondernemerschap en samenwerking.”

Recente stories