Samen met de klant de puzzel oplossen

Samen met de klant de puzzel oplossen

De ontwikkelingen in de wereld van gegevensuitwisseling gaan razendsnel, mede door aankomende EU-wetgeving. Visma Connect zit erbovenop en vertaalt ze naar praktische toepassingen voor de klant, leggen Managing Director Sander Odijk en Program Manager Elsbeth Bodde uit.

Gegevensuitwisseling. Het klinkt misschien droog, maar het is een begrip waar een hele wereld achter schuilgaat. Een wereld waarin veiligheid, privacy, snelheid, accuratesse en betrouwbaarheid sleutelbegrippen zijn. Het is dé tak van sport waarin Visma Connect zich als een vis in het water voelt. Neem de Digipoort, de digitale infrastructuur die miljoenen belastingaangiften, financiële rapportages en rapporteringsberichten tussen bedrijven en overheidsinstellingen verwerkt. “Je kunt dat zonder overdrijven de digitale brievenbus van de overheid noemen”, zegt Sander Odijk. “Wij hebben de Digipoort ontwikkeld en beheren hem. Hij is uitgevoerd in goud, zeggen wij altijd. Zo’n systeem ligt er nooit uit. Dat kan ook niet, want dan zou de halve Nederlandse economie platliggen.”

Een ander voorbeeld van hoe diep degelijkheid in het DNA van Visma Connect zit, is de berichtenbox van MijnOverheid. Odijk: “Nog zo’n digitale overheidsdienst waarbij duizelingwekkende hoeveelheden gegevens worden uitgewisseld met miljoenen burgers. In al die jaren dat we in dit vakgebied actief zijn, zijn we nog nooit een bericht kwijtgeraakt. ‘We never lost a single message’ is een boodschap die we niet dagelijks van de daken schreeuwen, maar die we intern met trots uitdragen.”

‘Achter gegevensuitwisseling gaat een hele wereld schuil’

Eigen gezicht

Dat Visma Connect die hoge kwaliteit continu kan leveren, heeft mede te maken met de bedrijfscultuur van het Noorse moederbedrijf Visma, dat met 14.000 medewerkers in meer dan twintig landen actief is. Alleen al in Nederland heeft Visma veertig dochterbedrijven, waarvan Visma Connect er een is.
In de Visma-bedrijfscultuur staat het welzijn van de medewerkers in hoog aanzien, legt Elsbeth Bodde uit. “Als je het vergelijkt met een Amerikaanse techreus, heeft Visma een heel eigen gezicht. Noem het Europees, of Scandinavisch. Als de medewerkers goed in hun vel zitten, presteren ze ook goed, zo is de gedachte.”
“Die Europese identiteit komt ook tot uiting in de strategie”, zegt Odijk. “De grote Amerikaanse techbedrijven hebben een ‘one size fits all’ voor de hele wereld, terwijl er op EU-niveau enorm veel gebeurt op het gebied van data en privacy. Als Europees bedrijf zitten wij daarbovenop en anticiperen we voortdurend op veranderingen. Al onze systemen worden ontwikkeld in Europa, in lijn met Europese regelgeving en draaien op Europese servers.”

Van push naar pull

Datasoevereiniteit is op dit moment een hot topic in de wereld van gegevensuitwisseling, een principe dat verankerd is in Europese wetgeving. Odijk: “Het betekent in essentie dat je de baas bent over je eigen data en dat je die alleen met anderen deelt onder bepaalde voorwaarden.”
Bodde vertelt hoe Visma Connect dit principe toepast voor het programma KIK-V, dat wordt gefaciliteerd door Zorginstituut Nederland. “De KIK-Starter is een tijdelijke voorziening waarvan ketenpartijen in de verpleeghuiszorg gebruik kunnen maken voor informatie-uitwisseling, zonder daarbij zorgaanbieders onnodig te belasten. Dat doen we door de data één keer op een centrale plek neer te zetten in een datastation, zodat partijen die er recht op hebben die data kunnen ophalen. De KIK-Starter bevraagt het datastation van de zorgaanbieder en levert het antwoord op de informatievraag van de ketenpartij. Ook voorkomen we misverstanden over bepaalde typen gegevens, omdat van alle soorten gegevens de definities zijn opgenomen in het systeem. Voorheen bracht je data naar anderen, terwijl we nu zeggen: kom de data ophalen als je er recht op hebt; het verschuift van push naar pull.”

Puzzelen is maatwerk

Bij het ontwikkelen van deze toepassingen maakt Visma Connect voor een deel gebruik van standaardbouwblokken; de rest is maatwerk. “Dat maakt het ook zo leuk”, zegt Bodde. “Het is een puzzel die je samen oplost en ik hou enorm van die dynamiek en de contacten met de klant. Je gaat met elkaar een partnership aan.”

Op dit moment wordt het exchangeplatform SureSync volledig vernieuwd en aangepast aan huidige en toekomstige Europese regels, onder meer op het gebied van data delen, privacy en security. “Daarbij maken we via de kennishub van moederbedrijf Visma op een slimme manier gebruik van de modernste methoden en technologieën op het gebied van AI en cloud”, legt Odijk uit. “We zijn die nieuwe bouwblokken nu aan het ontwikkelen. Het is een enorm investeringsprogramma voor ons, maar wel een programma waar we voor 100% in geloven, want het zorgt ervoor dat we toepassingen ontwikkelen waarmee onze klanten toekomstbestendig zijn.”