Nederland verdient duurzame mobiliteit

Kia groeide uit tot het grootste automerk van Nederland. Dat schept verplichtingen, weet de Nederlandse directeur: het aanbod van de fabrikant zal in 2030 volledig elektrisch zijn, en dat in elk marktsegment. “Het is nu aan de politiek om duidelijkheid te geven als het gaat om duurzame mobiliteit.”

Nederland verdient duurzame mobiliteit

“Ik vraag vaak aan mensen wat volgens hen vorig jaar het grootste automerk van Nederland was”, vertelt Léan Verstoep, President & CEO van Kia Nederland. “Gelukkig geven ze steeds vaker het juiste antwoord, want dat was Kia.” Verstoep weet dat Kia inmiddels door zowel consumenten als de zakelijke rijder altijd mee wordt genomen in de overweging voor de aanschaf van een auto. “We zijn in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een mobility provider, een proces dat nog steeds doorgaat.” De fabrikant ziet zijn rol zelfs breder: “We kijken verder dan naar de auto alleen.”

Politiek onduidelijk

Voordat de CEO daarop ingaat, geeft hij eerst een update over de markt. “We zien niet alleen bij ons, maar in de hele branche dit jaar positieve cijfers. Daarbij moeten we aantekenen dat het voor een deel gaat om orders uit 2022 die later worden afgeleverd.”

Met name op de particuliere markt, die wel als graadmeter voor het consumentenvertrouwen wordt gezien, staan de verkopen onder druk. “Dat heeft te maken met berichten over een vertraging van de economie en de inflatie, maar wordt ook veroorzaakt door overheidsbeleid dat weinig consistent is”, stelt Verstoep. “Consumenten hebben duidelijkheid nodig; een visie hoe we in 2030 tot de gewenste verduurzaming komen. De politiek geeft die duidelijkheid niet.”

Kia wil een rol gaan spelen in het ecosysteem rond de woning van de automobilist

Kia zet als fabrikant maximaal in op elektrische auto’s, en niet alleen in Nederland. “Elektrificatie lukt alleen als de overheid een kader schept, zodat consumenten en zakelijke rijders voor deze vorm van mobiliteit durven te kiezen.” Dat gebeurt echter niet: er is onduidelijkheid over subsidies, over de hoogte van de BPM en over de wegenbelasting op elektrische auto’s. Er staan, weet Verstoep, grote boetes voor Nederland op het spel als men de Europese CO2-doelen niet haalt. “Daarom presenteerde de autobranche, samen met onder meer de ANWB, een routeplan voor verduurzaming. Dat is echter niet overgenomen.”

De markt voor gebruikte auto’s groeit wel, geeft de CEO aan. “Maar je zult eerst een nieuwe auto moeten verkopen voordat je een gebruikte auto hebt.” Dit nog los van het feit dat de import van gebruikte auto’s uit het buitenland stijgt. “Daarmee vergroent het wagenpark in ons land dus niet.”

Volledig elektrisch

Kia heeft de doelstelling dat in 2030 het complete gamma 100% elektrisch is. In oktober organiseerde Kia in Zuid-Korea een speciale EV Day. “Dat is een jaarlijks evenement. Dan presenteren we onze plannen op het gebied van elektrificatie.” Eerder dit jaar stelde Kia de EV9 voor, het elektrische topmodel. Verstoep: “Die auto is de trendsetter van een modellijn die we gaan uitrollen. De auto’s krijgen afnummerend namen tot de introductie van de EV2.”

Elektrificatie is niet de enige disruptie in de automobielbranche. De CEO reageert op de opmars van internet. “We zien dat het aantal bezoeken in de showrooms daalde. Internet speelt een essentiële rol in de oriëntatiefase. Mensen die nu naar een showroom komen, hebben hun keuze eigenlijk al bepaald.” Het verkooppersoneel krijgt zodoende heel specifieke vragen waarop ze wel het antwoord moeten weten. “Daarom hebben we fors geïnvesteerd in de kennis van onze dealers.” Concrete aankopen van auto’s via het web ziet Verstoep vooralsnog niet sterk groeien.

Vehicle to grid

Aan het eind van het gesprek gaat Verstoep verder in op de opmerking dat Kia breder naar verduurzaming kijkt dan alleen naar de auto. “De nieuwe modellen zijn geschikt voor wat men noemt ‘vehicle to grid’. In nauwe samenwerking met de overheid en met energiemaatschappijen start Kia in Nederland met een pilot. De elektrische auto wordt daarmee onderdeel van het energienet. “Daarvoor moet men onder meer de laadinfrastructuur aanpassen: het voertuig levert straks immers energie terug en kan zo een belangrijke rol spelen bij het creëren van de netstabiliteit.” Kia wil op die manier een rol gaan spelen in het ecosysteem rond de woning van de automobilist. “Auto’s staan een deel van de dag stil. Gedurende die periode kun je ze beschouwen als een batterij op wielen. Dat maakt bijvoorbeeld flexibele energiecontracten voor veel autobezitters haalbaar.”

Mobiliteit is een drijvende factor. Niet alleen voor de economie, maar ook voor de inwoners van Nederland. Mobiliteit, in welke vorm dan ook, zorgt voor een leuker leven. “Vandaar onze slogan ‘Movement that inspires’.” De branche is als geen andere met verduurzaming bezig, weet Verstoep. Niet alleen als het gaat om elektrificatie, maar zeker ook door steeds vaker gebruik te maken van gerecyclede materialen. “Samen met de collega-fabrikanten willen we Nederland op duurzame wijze mobiel houden.”

Recente stories