Naar recruitment 3.0

Recruitment zal de komende jaren nog veel meer datagedreven en dynamischer worden. Kwaliteit van de kandidaten gaat zwaarder wegen. Bedrijven én kandidaten moeten meer werk maken van hun branding. Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux, geeft zijn visie op recruitment 3.0.

Naar recruitment 3.0

Indeed heeft zich in de hoogste regionen in de Emerce 100-categorie jobboards genesteld. Opmerkelijk gezien het feit dat het bedrijf hier pas vijf jaar actief is, maar tegelijk voorspelbaar vanwege de achtergrond van Indeed.

Opgericht in 2004 (Austin, Texas) heeft het zich in no time ontwikkeld tot wereldwijde marktleider. Het bedrijf met meer dan zevenduizend werknemers realiseert met zijn platform in zestig landen elke maand een kwart miljard(!) unique visits. De database bevat voorts 120 miljoen cv’s. In Nederland: 6 miljoen bezoekers en 1,7 miljoen cv’s.

Dit succes komt niet zomaar uit de lucht vallen. Poos: “Indeed is groot geworden omdat techniek, data en flexibiliteit bij ons hoog in het vaandel staan. Wij hebben vanaf dag één onze slogan ‘We Help People Get Jobs’ uitgevoerd. Daarbij werken we altijd vanuit de content en hebben we gezorgd dat het volledige vacatureaanbod op één site, ons platform dus, bereikbaar werd. Dit in plaats van de oude versnipperde situatie van vele spelers die allemaal een klein deel van het aanbod vertegenwoordigden. Door deze vacature-aggregatie konden we kandidaten aan ons binden, waardoor ons platform enorm groeide.”

We Help People Get Jobs

Pay per click

Andere driver voor de snelle acceptatie van Indeed in Nederland is dat het werkt met ‘pay per click’ achteraf in plaats van de in de sector gebruikelijke prepaid contracten. Poos: “Onze klanten kunnen zo de beste mensen efficiënt binnenboord halen. Onze innovatie en flexibiliteit worden enorm gewaardeerd; in Nederland zijn we marktleider en inmiddels gebruiken 45.000 bedrijven Indeed om werknemers te vinden.”

Flexibiliteit en aggregatie zijn hoekstenen in hedendaagse personeelswerving, maar vooral de grootschalige inzet van data leidt naar recruitment 3.0. Poos: “Data wordt steeds belangrijker. Wij verzamelen per maand via 250 miljoen unieke visits gigantisch veel data, het fundament voor onze analyses van bezoekgedrag en behoeften van kandidaten. Op basis van deze inzichten adviseren we vervolgens bedrijven hoe zij hun processen en vacatures kunnen optimaliseren en de optimale verhouding tussen kwantiteit en kwaliteit kunnen bereiken. Daarbij meten we natuurlijk de conversies: hoeveel bezoekers zijn er nodig voor één nieuwe medewerker? Voor kandidaten hebben we zinvolle informatie aangaande de werkgeverskant. Hoe je daarop voor te bereiden en te zorgen dat je zichtbaar bent voor bedrijven. Kortom: via Indeed schiet je gericht in plaats van met hagel.”

Assessments

Een nieuwe ontwikkeling voor de toekomst is meer focus op self-assessments en preselectie. Poos: “Met self-assessments verschuift een deel van de workload in het sollicitatieproces naar de kandidaat. Als die via zo’n assessment ontdekt dat hij technisch of wellicht cultureel niet zal passen bij een bepaalde werkgever, gaat hij niet solliciteren. Een preselectiefilter. Geleidelijk krijgen werkgevers daardoor steeds beter aansluitende kandidaten.”

Poos meent overigens dat ook werkgevers naar zichzelf moeten kijken: “Je moet weten wat je binnen wilt halen om uiteindelijk de juiste mensen te bereiken. Wat je in de recruitmentwereld nog te vaak ziet, is dat er vooral wordt gesproken over de kwaliteit van de kandidaat, maar niet over de kwaliteit van de vacature of functie. Daar moet je eerst naar kijken. Als dat niet goed wordt gecommuniceerd, kun je niet verwachten goede kandidaten te strikken.”

Branding

Poos constateert ten slotte dat recruitment door de toenemende data-inzet van HR opschuift richting marketing. Daarbij speelt ook branding, zowel bij kandidaten als werkgevers, een belangrijke rol. “Employer branding en employer reviewing worden belangrijker omdat het mensen helpt bij hun keuze voor een baan of werkgever. In het verlengde hiervan hebben wij onlangs ons platform uitgebreid met ‘bedrijfspagina’s premium’. Bedrijven kunnen nu nog beter interactief hun bedrijfspresentatie verbeteren. Ook dit is weer sterk datagedreven. Er zit een dashboard achter waarmee ze kunnen zien wie hun bedrijfspresentaties bekijkt en wie van hen vervolgens doorklikt naar de vacatures. Met die inzichten kun je dynamisch je content aanpassen en optimaal afstemmen op je doelgroep. De impact van branding van hun werkgeverschap is meteen te kwantificeren.”

Poos besluit: “Wat geldt voor bedrijfspagina’s gaat ook op voor kandidaten. Zij moeten meer aan profielbranding doen en daarin bijvoorbeeld de uitkomsten van self-assessments integreren. Dat werkt natuurlijk veel beter dan een standaard-cv; dat heeft zijn langste tijd wel gehad.”

Recente stories