Hét moment voor positieve verandering

Hét moment voor positieve verandering

Trots een nieuwe strategie presenteren en op het moment dat de uitrol moet plaatsvinden, legt een pandemie opeens de hele economie plat. Het overkwam Olivier Rigaud, CEO van het Nederlandse biotechconcern Corbion. Toch heeft het bedrijf een ijzersterk jaar achter de rug en kijkt het alweer vooruit. “Onze CO2-emissies worden nog verder verlaagd met onze nieuwe circulaire techniek.”

Rigaud en de board van Corbion – marktleider op het gebied van melkzuur en melkzuurderivaten, waaronder ook grondstoffen voor bioplastics – waren net drie dagen onderweg in de geplande roadshow en toen was daar de lockdown. Wat volgde, waren weken vol digitale calls om aan alle stakeholders de nieuwe strategie uit te leggen en hen te overtuigen de nieuwe koers te steunen. In het kort: meer focus op de corebusiness, investeren in innovatie en ambitieus inzetten op verdere vergroening.

Die strategie begint al resultaat op te leveren. Corbion heeft in Thailand flink geïnvesteerd in hun fabriek voor melkzuur en bouwt samen met Total een bioplasticsfabriek in Frankrijk, die in 2024 operationeel moet zijn. Rigaud: “Door de pandemie hebben we kunnen zien dat het goed is om de afstand tot de afzetmarkt te verkleinen. We willen daarbij laten zien dat het prima mogelijk is om in Europa concurrerend te produceren. De pandemie laat ook zien hoe snel wij als mensen ons gedrag kunnen aanpassen. Stel je eens voor wat er mogelijk is als we nu onze collectieve aandacht net zo richten op klimaatactie en gaan samenwerken om onze planeet te behouden. Corbion loopt voorop met ambitieuze, op wetenschap gebaseerde doelstellingen om onze CO2-uitstoot te verminderen en we moedigen anderen aan om mee te doen.”

‘Onze ambitie is om in 2030 33% minder CO2 uit te stoten’

Nu of nooit

Het concern heeft zich gecommitteerd aan het internationale Science Based Targets Initiative van, onder meer, de Verenigde Naties. Samen met meer dan 600 bedrijven in de hele wereld roept Corbion de G20-leiders op alles in het werk te stellen om de mondiale temperatuurstijging tot 1,5°C te beperken. Rigaud: “Die ambitie is haalbaar én noodzakelijk om de effecten van klimaatverandering te verminderen. We moeten het met z’n allen doen: industrie, politiek en samenleving. We kunnen echt niet langer wachten.”

Corbion werkt intussen hard aan de eigen impact. De productie van bioplastics is daar een mooi voorbeeld van, aldus Rigaud. “Melkzuur, de grondstof voor bioplastics, produceren we uit suikerriet, een hernieuwbare grondstof, waarvan de restanten als brandstof worden gebruikt voor het productieproces. In onze nieuwste melkzuurfabriek passen we een nieuwe, circulaire techniek toe, die de CO2-emissies nog verder verlaagt. Onze ambitie is om in 2030 33% minder CO2 uit te stoten per ton product; daarvoor liggen we goed op koers. Ook financieel zijn we op dit moment een van de best presterende bedrijven op de beurs. Het is duidelijk dat focus op duurzaamheid en winstgevende groei heel goed kunnen samengaan.”