“Eurofiber brengt klant en dienstenaanbieder samen op het glasvezelnetwerk”

“Eurofiber brengt klant en dienstenaanbieder samen op het glasvezelnetwerk”

‘Open netwerk biedt klant keuzevrijheid’

Het glasvezelnetwerk van Eurofiber is niet meer weg te denken uit de Benelux. Werd er vroeger in de zakelijke markt veelal van het verticaal geïntegreerde ICT-model gebruikgemaakt, het is nu logischer en efficiënter om via een open netwerk de toegang en de diensten te scheiden.

Lex Goldblum, Managing Director bij Eurofiber, stelt dat het verticale model waarbij de klant verplicht was om het netwerk en de ICT-diensten gebundeld in te kopen de afgelopen jaren goed heeft gewerkt in ICT, maar dat het open model de toekomst heeft. Naast Goldblum zit Hans Messemaker, Sales & Marketing Director bij Eurofiber. Hij sluit zich volledig bij deze visie aan. Voordat hij erop ingaat, stelt hij de organisatie eerst nog even aan ons voor. Eurofiber is een gespecialiseerde aanbieder van managed Dark Fiberverbindingen, ethernetdiensten en optische transmissiediensten over DWDM tot 400 Gbps. Het fijnmazige glasvezelnetwerk in Nederland, België en Duitsland heeft momenteel een omvang van 10.000 kilometer en wordt continu uitgebreid. Eurofiber brengt klant en dienstenaanbieder samen op dit open glasvezelnetwerk. Goldblum vervolgt enthousiast zijn visie. “Er zijn momenteel volop ontwikkelingen gaande in de ICT, die aantonen dat het open model of het open netwerk de juiste keuze is. En ik zal je uitleggen waarom.”

Slagader

“Een ander gegeven is”, zegt Messemaker, “dat de eindgebruiker wil kunnen kiezen tussen de verschillende diensten die hem door verschillende aanbieders worden geboden. Telefonie, storage, beveiliging, noem maar op. De eindgebruiker wil dit alles afgestemd hebben in een dienstenformat passend bij zijn eigen gebruik.” Goldblum: “Het glasvezelnetwerk is als het ware de slagader van bedrijven. Er wordt verwacht dat connectiviteit er altijd en overal is. En wij zijn continu bezig met het uitbreiden en beheren van het netwerk. Dat is onze corebusiness.” Bij Goldblum staat intussen een glimlach op het gezicht. “Dienstontwikkeling kan overal plaatsvinden en is niet meer afhankelijk van geografie. Iedereen in de keten heeft zijn eigen specialisme. Om toegang te geven tot de juiste diensten van de juiste aanbieders is een open glasvezelnetwerk een vereiste. Keuzevrijheid is voor de eindgebruiker het belangrijkste. Hoe we die keuzevrijheid realiseren?”

Keuzevrijheid

Messemaker: “Als de eindgebruiker in het verleden, in het verticale model, koos voor een bepaald pakket bij een bepaalde leverancier, dan was dat veelal voor een vaste periode voor zowel de dienst als het netwerk. Met het open-netwerkmodel is er meer keuzevrijheid voor de eindgebruiker. Zo kan hij bijvoorbeeld een telefoniecontract afsluiten voor één jaar, een storagecontract voor drie jaar en de connectiviteit via ons glasvezelnetwerk voor vijf jaar.” Messemaker legt uit dat Eurofiber continu tools ontwikkelt zoals een klant- en partnerportal waarin de klant en dienstenaanbieder door Eurofiber samen worden gebracht. “Enerzijds kunnen dienstenaanbieders hun diensten aanbieden in onze portal en dus toegang krijgen tot al onze eindklanten. Anderzijds kunnen eindklanten op ons netwerk via de portal een keuze uit deze diensten maken. Wij faciliteren slechts en zijn dus nooit een concurrent voor de dienstaanbieders.” Eurofiber is met de expertise die het bedrijf heeft opgebouwd een autoriteit geworden op het gebied van glasvezel. De organisatie mag dit met recht over zichzelf zeggen, want dit jaar vieren ze hun tienjarig jubileum. “Er is een versnelling in de ontwikkeling van nieuwe zakelijke diensten. Om hiertoe toegang te krijgen is een open-glasvezelnetwerk een vereiste en het open model zit beslist in onze genen”, besluiten beide heren tegelijk lachend.

Grenzen verdwijnen

Die ontwikkelingen, daar willen we meer van weten. Goldblum: “Allereerst hebben we te maken met internet-ubiquity; internet is tegenwoordig overal. Daarnaast zie je de tendens van overvloedig beschikbare informatie. Moest een klant vroeger blindvaren op de kennis van de expert, tegenwoordig vergaart de klant zelfstandig zijn informatie. Met de komst van die beschikbare kennis is het gesprek tussen leverancier en klant qua beschikbare kennis over ICT meer in evenwicht gekomen. En dan”, vervolgt Goldblum, “is er ook nog het fenomeen dat het voor de eindgebruiker onbelangrijk is geworden waar de applicatie precies wordt gehost. Met de komst van IP en cloudcomputing vallen alle geografische grenzen volledig weg.”