Een tunnel is meer dan een buis in de grond

Een wendbare organisatie die grote opdrachten in vele sectoren succesvol kan uitvoeren dankzij kennis en ervaring. Zo zou Croon Elektrotechniek in het kort omschreven kunnen worden. De kracht van het bedrijf zit in complexe besturingssystemen die zijn toegepast in gebouwen, schepen, tunnels en bruggen.

Croon Elektrotechniek, dat sinds 1982 onderdeel is van het grote TBI-concern, behoeft eigenlijk geen introductie. Het bedrijf is al meer dan 130 jaar succesvol werkzaam in de installatiesector voor schepen, offshore en de utiliteitsbouw en verantwoordelijk voor veel grote infrastructuurprojecten. “Onze oorsprong ligt bij de scheepsinstallaties”, vertelt Kees Smit, algemeen directeur van Croon. “Vanwege onze expertise en ervaring op het gebied van elektrotechnische installaties in de scheepswereld werden wij ook gevraagd om de industrie en de bouwwereld te bedienen. Op basis van een groot aantal goede ervaringen op dat gebied hebben wij enkele jaren terug het beleid uitgezet om ook infrastructuurprojecten in onze portefeuille op te nemen. Eigenlijk een heel logische en natuurlijke stap. Intussen mogen we ook hier spreken van een succesvolle onderneming op grond van de spraakmakende opdrachten die wij hebben verworven.” Croon is onder meer verantwoordelijk voor de volledige elektrotechnische installaties en besturingssystemen van de Westerscheldetunnel, de Tweede Coentunnel, de Sluiskiltunnel, de upgrade van de A15, en het Vaanplein met onder andere de Botlektunnel.

Gespecialiseerde businessgroup

De regelmaat waarmee grote infrastructurele opdrachten door Croon werden uitgevoerd, deed het management besluiten om een aparte businessgroup op te zetten, zodat meer focus kon worden aangebracht. Jan Willemsen, die al enige jaren werkzaam was bij Croon, werd gevraagd de directie van de nieuwe infragroep op zich te nemen. “Het voordeel van een gespecialiseerde businessgroup is dat wij de kennis en ervaring van projecten naadloos kunnen meenemen naar nieuwe opdrachten, zodat een steeds efficiëntere en kosteneconomische werkwijze mogelijk is”, maakt Willemsen duidelijk. “Door gebruik te maken van bewezen best practices hoeven we niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden, kunnen we snel werken, en is de klant aan het eind van de rit goedkoper uit.”

Met Croon als main contractor zijn opdrachtgevers er ook van verzekerd dat er foutloos werkende elektrotechnische oplossingen zijn geïnstalleerd in tunnels, bij bruggen en sluizen. Bovendien heeft Croon de benodigde kennis en mankracht in huis om ook het volledige elektrotechnische onderhoud van tunnels en andere werken op zich te nemen. “Wij zijn een onestopshop voor onze opdrachtgevers”, zegt Smit met nadruk. “Klanten hoeven bij vragen of problemen slechts één persoon te bellen, omdat duidelijk is dat wij volledig verantwoordelijk zijn voor de gehele aanleg en het onderhoud van de geïnstalleerde systemen, ook wanneer wij subcontractors zouden inhuren. Dankzij onze schaalgrootte kunnen wij een complex traject van start tot finish uitvoeren en de projectrisico’s beheersbaar houden.”

Multidisciplinair samenwerken

“Een tunnel is veel meer dan een buis in de grond”, maakt Willemsen duidelijk. “Er zit heel wat meer aan techniek in een tunnel of een brug dan alleen staalconstructies en verlichting. Het besturingssysteem en de veiligheidssystemen die tegenwoordig standaard aanwezig dienen te zijn, vergen een enorme hoeveelheid kennis op allerlei gebied. In de Coentunnel bijvoorbeeld zitten meer dan vijftig verschillende installaties. Het gaat om bedienings- en besturingssystemen, systemen voor gegevensoverdracht, een gesloten televisiecircuit, spraaksystemen en beveiliging. Om al die systemen foutloos te installeren en te laten samenwerken is een uitgebreid scala aan verschillende disciplines noodzakelijk. Niet alleen bouwtechnische expertise, maar bijvoorbeeld ook ICT-kennis. Veiligheid en doorstroming van het verkeer hebben de hoogste prioriteit, zodat er terecht hoge eisen worden gesteld aan de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de door ons geïnstalleerde elektrotechnische systemen. Bovendien worden wij geacht om op tijd en binnen budget een compleet werkend systeem te leveren. Dit is met de Westerscheldetunnel gelukt en wij zullen dit bij volgende projecten herhalen.”

Met Croon zijn opdrachtgevers verzekerd van foutloos werkende elektrotechnische oplossingen

Matrixorganisatie – best of breed

Wat Croon onderscheidt van andere spelers in de markt is hoe het bedrijf georganiseerd is. Er zijn gespecialiseerde afdelingen die zich richten op een bepaalde sector, zoals industrie, utiliteit, scheepsbouw en infra, maar in het bedrijf zijn ook overkoepelende disciplines aanwezig die voor al deze afdelingen nodig en inzetbaar zijn, zoals engineering en projectmanagement. “Dankzij deze matrixorganisatie kunnen al onze afdelingen gebruikmaken van de flexibele inzet van resources en kunnen we in een bepaalde sector profiteren van de kennis en ervaring die we in andere branches hebben opgedaan”, legt Smit uit. “Zo hebben we een wendbare organisatie die op basis van genormeerde standaardprocessen via een korte vertaalslag projectspecifiek werkt. Bovendien zijn klantgerichtheid en kwaliteitsbewustzijn ingebakken in onze bedrijfscultuur en in de werkwijze van onze medewerkers.” Kennis van engineering – en zelfs al in de tenderfase van een project rekening houden met de correcte toepassing ervan – vormt het rotsvaste fundament dat Croon tot een van de sterkste deelnemers in het veld maakt.

Een tunnel is meer dan een buis in de grond

Recente stories