Digitalisering versnellen

Digitalisering versnellen

Het versnellen van de digitalisering bij klanten, dáár staat SQLI Digital Experience voor. De aloude projectaanpak is ingeruild voor doorlopende trajecten waarbij composable software-architecturen, intensieve interactie en klantinzichten een belangrijke rol spelen. Managing Director Mark Blockhuys legt uit.

SQLI Digital Experience heette tot zomer 2021 Osudio, een digital agency met 170 werknemers en vooral actief in Nederland, België en Duitsland. In 2017 werd het ingelijfd door de Franse SQLI Group, een multinational met 2200 werknemers, 226 miljoen euro omzet en actief in 14 Europese landen. Het bedient merken als Miele, LVMH, Carlsberg en Nespresso, maar ook Sligro, Intergamma en Warmteservice.

Het concernverband heeft volgens Blockhuys duidelijke voordelen: “Er is nu een veel groter portfolio aan kennis, ervaring, doeldomeinexperience en referentiecases beschikbaar voor de Nederlandse en Belgische markt, zoals mobiele applicaties en social advertising. Bovendien zijn we veel efficiënter geworden, omdat wij nu toegang hebben tot ons grote center voor softwareontwikkeling in Marokko.”

Commodity

De grotere reikwijdte gaat SQLI hier vooral gebruiken voor de invulling van een majeure koerswijziging. Waren voorheen implementatietrajecten – digital foundation – de belangrijkste activiteit, nu draait het vooral om de versnelling van de digitalisering bij klanten. Blockhuys: “Tien jaar geleden was je als agency succesvol als je een e-commerceplatform of een e-commercetransitie had neergezet. Nu is dat een commodity geworden. Onze Nederlandse klanten, veelal digitaal goed ontwikkeld, verwachten in toenemende mate dat wij meer performancemanagement gaan doen en extra toegevoegde waarde gaan leveren aan hun eindklant. Zij beseffen tegelijk dat er veel effort moet worden gestoken in de digitale transformatie, zowel aangaande de klantkant, de business als de technologie. Wij komen in nauw contact met de corebusiness van een bedrijf. Onze strategische, interactieve rol is vooral om onze opdrachtgever er nog bewuster van te maken dat hij goed naar zijn markt moet kijken en daarop constant zijn klantbenadering, business en technologie moet aanpassen.”

‘Wij brengen vernieuwende ideeën naar onze klanten’

Composable architecture

Bovengenoemde betrokkenheid is ook hard nodig, omdat de voortgaande transformatie ertoe leidt dat het oude ‘projectdenken’ moet worden verlaten. Het digitale project verpopt zich namelijk tot een digitaal product dat zich continu blijft ontwikkelen, met een nog sterkere focus op vergroting van omzet, winst én een duurzame klantrelatie.

Blockhuys: “Wij brengen vernieuwende ideeën naar onze klanten, zodat zij dat wiel niet duur opnieuw moeten uitvinden. Klanten zijn bereid om te betalen voor onze rol van ‘trusted advisor’. Een klant verwacht tegenwoordig dat je hem komt challengen, hem tijdig vertelt dat hij bepaalde dingen niet of anders moet doen. De digitale wereld gaat sneller dan de analoge en daar moet de klant zich van bewust zijn. Composable of evolutionary architecture kan het bedrijf in staat stellen om continu de bedrijfsprocessen aan te laten passen aan de versnelling die plaatsvindt. Hierbij wordt de aloude monolithische manier van werken vervangen door een modulaire aanpak. De softwareplatformen die wij onze klanten aanbieden kenmerken zich dan ook door modulariteit en maken doorlopende evolutie mogelijk. Daardoor gaat een afgebakend project over in een continu proces of product.”

Buikgevoel

Minstens zo belangrijk als nieuwe architecturen is het sturen op klantinzichten. Daar valt nog een hoop te winnen, constateert Blockhuys: “Veel bedrijven hebben nog steeds hun klanten niet goed in kaart gebracht. In plaats van de noodzakelijke data te verzamelen of zich te verdiepen in waar de eindklant nu werkelijk behoefte aan heeft, gaan ze maar af op buikgevoel.”

Hoe kunnen ze dat verbeteren? “Luisteren naar en je verplaatsen in de klant en nauwkeurig meten wat waarde toevoegt. Zorg er verder voor dat je alle data op een flexibele manier ook aan je eindklant ter beschikking kunt stellen. Daarmee bied je hem meer transparantie en beleving en dat is weer goed voor je business. Als je in de digitale wereld je data op orde hebt, kun je sneller accelereren en daarmee prijsvechters verslaan! Fast and easy always beats price.

Blockhuys realiseert zich dat zijn bedrijf hierin uiteindelijk geen beslissende, maar slechts een faciliterende rol heeft. “Onze klanten doen zaken met ons omdat zij vertrouwen hebben in onze kennis, kunde en ervaring en de effectiviteit die wij daarmee teweegbrengen. Waar wij ons echt onderscheiden is dat we de balans proberen te brengen tussen eindklant, business en technologie. Balans is het allerbelangrijkste; dat is echt de kern van wat wij bijdragen.”