Groeien met ondernemende creatieve consultants

'Wij vinden het logisch dat het risico niet alleen bij de klant, maar ook bij ons ligt’

Binnen veel organisaties weet iedereen wel wát men doet, maar vaak niet waarom. Bij NOVISOURCE staat dit ‘waarom’ aan de basis van alles. Het blijkt de juiste insteek om opdrachtgevers gelukkig te krijgen en medewerkers trots te maken. Naast goed vakmanschap dus ook bevlogenheid,creativiteit en doorzettingsvermogen.

Bij NOVISOURCE komt de ‘waarom’-vraag al bij het eerste sollicitatiegesprek. Waarom zou je er willen komen werken? Daarna volgen ‘wat’ en ‘hoe’. Het heeft volgens Christian Peters, algemeen directeur, alles te maken met waarden als verbinding, daadkracht, bevlogenheid en ondernemend zijn. Het zijn waarden waarmee je een organisatie kracht geeft en opdrachtgevers kunt laten excelleren. Bij consultancybureau NOVISOURCE tellen ze daarbij openheid, integriteit en continu openstaan voor nieuwe gedachten en ideeën op, gecombineerd met de juiste dosis realiteitszin. Het zijn deze elementen die NOVISOURCE sinds de oprichting in 2001 hebben laten groeien van een intermediair met zeven medewerkers naar een zakelijke dienstverlener, waar ruim honderd medewerkers in vaste dienst en een 250-tal gespecialiseerde freelancers de klanten ondersteunen. NOVISOURCE realiseert een omzet van zo’n 45 miljoen euro en richt zich op organisaties in de top honderd van Nederland. De organisatiecultuur biedt ruimte voor creativiteit en vernieuwende insteken die projecten bij klanten tot een succes maken. Zo ontwikkelde NOVISOURCE een innovatieve formule voor een telecomprovider om de behoefte aan vast personeel in te vullen en een –achteraf baanbrekend – calculatiemodel voor de verzekeringswereld.

Peters is even bevlogen als de manier waarop zijn organisatie overkomt. Eerlijkheid moet volgens hem als een rode draad door alles binnen zijn organisatie heen lopen. Dit Puur!Ondernemend, zoals de organisatie haar werkwijze samenvat, biedt groei en stabiliteit voor medewerkers én klanten. ‘Goed tot zeer goed’ staat dan ook in negentig procent van de klantevaluaties. En het is meer organisaties opgevallen dat NOVISOURCE niet alleen vernieuwend, maar ook kwalitatief bezig is gezien toegekende prijzen als ‘Entrepreneur of the Year’, ‘Beste Werkgever’ van het Great Place to Work Institute, een nominatie voor de FD-gazellen en een toptien-ranking bij de High Growth Awards als een van de snelst groeiende organisaties.

 

Respect

NOVISOURCE levert hoogwaardige consultants die zowel uitgebreide kennis van de branche als specifieke vakkennis bezitten. De dienstverlening is onderverdeeld in Business Consulting en Technology Services, voornamelijk gericht op banken, verzekeringsmaatschappijen en overheid. NOVISOURCE biedt expertise op consultancy, projectmanagement en interim-management. Opdrachtgevers stellen continu hogere eisen aan het inzetten van externe professionals. NOVISOURCE kent dan ook een focus die vakkennis en branchekennis combineert, met als resultaat een directe productiviteit van de consultants. Zowel in het kader van Puur!Ondernemend als om de gespecialiseerde vakkennis op peil te houden heeft NOVISOURCE een doorlopend programma voor de medewerkers. “Het realiseren van die steeds hogere verwachtingen vereist, naast uiteraard vakmanschap en gedegen branchekennis, een grote mate van creativiteit en doorzettingsvermogen. Dat vraagt van ons een ondernemende manier van denken en doen”, aldus Peters. Dat dit geen lege woorden zijn, blijkt ook uit de manier waarop medewerkers hun carrière binnen NOVISOURCE vorm kunnen geven. Er is geen gezag primair op basis van hiërarchie. “Wij gaan uit van respect. We hebben hier zowel een directeur van begin dertig als een van in de vijftig. Beide zijn vakmannen en ze verdienen hetzelfde. Die carrièrepyramide op basis van leeftijd hebben veel mensen wel gehad. Daarnaast zien we dat veel gespecialiseerde mensen het prettig vinden om zich van daaruit verder te specialiseren. Niet iedereen wil een carrière ‘omhoog’, ook ‘zijwaarts’ en ook daarvoor is hier ruimte. Onze organisatiecultuur sluit aan op die behoefte aan individualisering en tegelijkertijd de hang naar binding.”

 

Risico delen

Klanten maken bij NOVISOURCE niet alleen gebruik van een pool van specialisten die communitydenken hoog in hun vaandel hebben, de organisatie draagt ook een stuk risico van de opdrachtgever. Peters: “Binnen de top honderd van bedrijven in Nederland realiseren we veel grote projecten. Vanuit de klant is het dragen van risico gewenst, maar wij vinden het ook logisch dat een stuk risico bij ons ligt. Hoewel het soms lastig is om de grenzen daarvan te bepalen, gaan we dit wel aan.” Risicodeling is ook van toepassing op de eigen medewerkers. Naast het vaste inkomen is er een uitermate aantrekkelijk variabel deel te verdienen. De hoogte hiervan is onbeperkt.

“Het is ondernemend zonder de nadelen van ondernemerschap. Ook directeuren werken op deze manier. Zij krijgen een deel van het rendement dat ze creëren.”

De plannen bij NOVISOURCE zijn groot. “We gaan voor autonome groei en dan zo sterk als mogelijk is. Dus groei op eigen kracht. Zo houden we de cultuur beter vast en creëren we waarde. Qua groei leggen we onszelf geen beperking op, maar we houden zeker rekening met de realiteit van de markt. Hoewel, ook de afgelopen jaren zijn we steeds goed winstgevend gebleven. Groei voorzie ik in de huidige werkmaatschappijen, maar tegelijkertijd in nieuwe product-marktcombinaties.” Ook een eventuele beursnotering staat op de agenda. Peters heeft al eerder een succesvolle beursgang gerealiseerd en kent de voordelen ervan voor de organisatie. “Een beursgang kan alleen als je als organisatie verschrikkelijk professioneel bent. Klanten profiteren daarvan. Een beursgang betekent bovendien een flinke stijging van de naamsbekendheid van NOVISOURCE. Een zeer prettige bijkomstigheid.”

Bekijk 2011
Magazine
MT500
Uitgave
2011
Auteur
Marja Theunisse
Fotograaf
Herman van Heusden
 

Vergelijkbare C-stories

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.