Webshop profiteert van groene investeringen

DHL heeft inmiddels de ‘grootste groene bezorgvloot in Nederland’. Dat vinden consumenten belangrijk. Investeringen in duurzaamheid gaan bovendien hand in hand met meer gemak en efficiency, zoals bij de pakketkasten. Je pakket afhalen doe je straks op de voetbal- of hockeyclub.

Webshop profiteert van groene investeringen

“Wij zijn in 2015 voorzichtig gestart en inmiddels hebben we 2500 elektrische bestelauto’s”, zegt Branko Schuurman (VP International & Strategy). “En we helpen servicepartners die in opdracht van DHL rijden bij de financiering van hun elektrische auto’s.”
Een pragmatische aanpak past in het DNA van DHL, stelt Schuurman: “We beginnen met de voertuigen, dat is het gemakkelijkst en het meest zichtbaar. We zetten stap voor stap. Lopen we tegen een issue aan, zoals de beperkte belasting van het energienetwerk, dan tackelen we dat. Onze duurzame investeringen hebben een directe positieve uitstraling op de webshops voor wie we bezorgen.” Schuurman: “Hoe mooi is het als jouw bestelling met een stille en schone bestelbus wordt afgeleverd?”

Grootste

groene bezorgvloot

in Nederland

Pakketautomaten
DHL doet er alles aan om een pakket in één keer te kunnen afleveren. ‘First time right’ is de gevleugelde uitspraak binnen het bedrijf. “Thuislevering is iets typisch Nederlands”, vertelt Michel Clausing (CCO). “Er zijn altijd wel vriendelijke buren die het pakketje willen aannemen. Maar je wilt ook niet afhankelijk zijn van anderen.” Reden voor DHL om het out-of-homenetwerk uit te breiden. Van de 4250 afhaallocaties bestaat het grootste deel uit bemande servicepunten; denk aan de vestigingen van Blokker en HEMA.
Daarnaast zijn er pakketautomaten in of buiten winkels en bijvoorbeeld op benzinestations. Dit aantal blijft DHL dit jaar nog uitbreiden tot meer dan duizend. Clausing weet dat dit voor het publiek even wennen is. “Het kost moeite om de consument hier de eerste keer naartoe te krijgen, maar de tweede keer zijn ze enthousiast.”

Deal met KNVB en KNHB
DHL heeft verder een deal gesloten met de KNVB en KNHB; voetbal- en hockeyclubs kunnen een pakketautomaat laten plaatsen en krijgen vervolgens een vergoeding per pakketje. De deal hangt samen met het sponsorschap van de nationale vrouwenteams in het voetbal, hockey, volleybal en handbal. #SameDream, initiatief van de sportbonden en DHL om de dromen van de oranjeheldinnen waar te maken (check #SameDream).

Recente stories