Accelereren dankzij de huurauto

´Binnen 24 uur kan de auto voor de deur staan en contracten zijn zonder boete te beëindigen´

Als Europees marktleider in de autoverhuur heb je een naam hoog te houden. Service verbeteren en verwachtingen overtreffen behoren dan ook tot de standaarduitrusting van Avis. Flexibiliteit in mobiliteit en het wagenpark voor de Nederlandse markt is het gevolg.

Avis. Voor de meeste mensen vertegenwoordigt deze naam een internationale autoverhuurder; vooral actief in het buitenland. Maar met ruim veertig Nederlandse verhuurlocaties op de luchthavens en in de belangrijkste steden, 170 medewerkers en zo’n 4500 auto’s is Avis een flinke speler op de Nederlandse markt. De organisatie heeft een belangrijk deel van haar roots in Nederland liggen. In 1956 kwam de joint venture tussen de Amsterdamse Rijtuig Maatschappij (A.R.M.) en Avis Europe tot stand. Naast de Avis-vestiging aan de Keizersgracht in Amsterdam opende Avis in 1958 als eerste autoverhuurder een balie op Schiphol. Begin jaren zestig lanceerde Avis de slogan ‘We try harder’, waarmee de organisatie zich positioneerde als ’s werelds tweede autoverhuurmaatschappij. Ofwel dé autoverhuurder, die zich steeds opnieuw dient te bewijzen ten opzichte van de nummer één. Deze gedachte vormt inmiddels de kern van de bedrijfsfilosofie, ook al is Avis marktleider in Europa. Vooruitgang, veerkracht, maar ook gezelligheid en trots zijn sinds de start van Avis de kenmerken van deze autoverhuurder.

 

Bedieningsgebied

Iedere Avis/vestiging is een echte verhuurlocatie waar klanten binnen kunnen komen en alle diensten van Avis kunnen afnemen. Dit in tegenstelling tot sommige andere autoverhuurders die ook sleutelafgiftepunten meetellen als locatie.

“Bij ons zijn het allemaal winkels; ze zijn bemand en ze hebben een groot bedieningsgebied. Wanneer Avis ergens niet gevestigd is, wil dat niet zeggen dat we in die plaats geen service verlenen”, start Thom Doorenbosch, Manager Marketing & Sales, zijn verhaal over het onderscheidend vermogen van Avis. “Afleveren en ophalen zijn voor ons heel gewoon en dat doen we echt overal. Ook op tijdstippen wanneer we formeel gesloten zijn. Als een klant zegt waar en wanneer de auto op de stoep moet staan, dan regelen we dat. Ongeacht of het gaat om een auto voor een particulier of een organisatie waar we meerdere auto’s aan verhuren.”

Soms betekent halen en afleveren voor de mensen van Avis dat ze de klant ophalen en naar de verhuurlocatie brengen. Voor klanten in bijvoorbeeld het centrum van Amsterdam een ideale oplossing.

 

Flexibiliteit

Maatwerk in autoverhuur is de corebusiness van Avis, met op de markt afgestemde producten. Ook voor de zakelijke afnemer, groot of klein. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om het huren van een auto of een bestelwagen voor een dag, een week of enkele maanden. Een wagenpark moet flexibel zijn.

Erik Groen, Managing Director: “Speciaal voor de optimale flexibiliteit voor organisaties hebben wij Comfort Rent, waarbij huur vanaf dertig dagen mogelijk is. We hebben dit product enkele jaren geleden geïntroduceerd om in te kunnen spelen op de onzekere factoren van dat moment. We merkten al snel dat niet alleen het midden- en kleinbedrijf, maar ook grotere organisaties het wagenpark snel willen kunnen op- of afbouwen. Binnen 24 uur kan de auto voor de deur staan en contracten zijn zonder boete te beëindigen. Het blijkt een ideale aanvulling op leasing.”

Comfort Rent is begin 2008 opnieuw geïntroduceerd, met een eigen website: www.comfortrent.nl, die functionaliteiten heeft die de reguliere Avis-website niet kon bieden. Het product is inmiddels goed uitgebalanceerd, kent een enorme variatie aan mogelijkheden en blijkt ook interessant voor de leaserijder die de 25 procent bijtelling wil vermijden.

Wie vanaf drie maanden huurt mag een merk en het type selecteren en vanaf een jaar huur is het mogelijk zelf de autokeuze te bepalen, ook al behoort de auto niet tot het standaardassortiment van Avis.

 

De beste

Avis doet geen concessies aan kwaliteit. Daarbij gaat het volgens Groen niet alleen over de producten die Avis levert, maar ook over de manier waarop deze geleverd worden.

“Tijdens het contactmoment met onze klanten moeten we, hoe minimaal dat moment door de huidige efficiëntie ook is, het verschil maken. Enerzijds willen we snelheid in service bieden en anderzijds een stukje persoonlijke aandacht geven. Voor ons is het belangrijk dat klanten terugkomen en dat zij onze ambassadeurs worden.”

Bij Avis is bewust gekozen niet de goedkoopste, maar wel de beste te zijn. Dat laatste lukt Avis blijkbaar goed, gezien onder meer de erkenning als een van de beste serviceproviders op Schiphol.

Doorenbosch: “Wij hebben echt last gehad van de dip in de reiswereld in 2002. Dankzij onze inspanningen maken we opnieuw een sterke groei door. We doen er wel alles aan om de goede balans te houden. De beste willen zijn en verbeteren zit nu eenmaal in onze cultuur. En ja, soms slaan we qua service dan een klein beetje door.”

Bekijk 2008
Magazine
MT500
Uitgave
2008
Auteur
Marja Theunisse
Fotograaf
Leonard Faustle
 

Vergelijkbare C-stories

Gerelateerde tags

Geen gerelateerde tags gevonden.

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.