“Tot slot is er de grotere ontwikkeling”, vervolgt De Bruijn, “waarbij mensen verder kijken dan producten en diensten. Ruim 80% van de consumenten vindt de purpose van een organisatie even belangrijk als de klantervaring. Als de merkbelofte niet matcht met de merkervaring, haakt zeker de nieuwe generatie consumenten af. Het grote belang van de visie en purpose – en deze waarmaken – is de basis voor de groeikansen die de BX-aanpak biedt. Klanten willen merken die ze in contact brengen met mensen die dezelfde grotere doelen nastreven.”
De vijf ingrediënten die leiden tot groei
Als de focus op CX geen garantie meer is voor groei, wat dan wel? Uit onderzoek van Accenture Interactive komen vijf thema’s naar voren die bepalend zijn voor de groeiagenda van bedrijven.
BX draait om de chemie tussen de purpose van het merk en de behoeften van klanten. In elke klantervaring moeten klanten die purpose herkennen. Om die klantbehoefte echt te kennen, zijn oprechte nieuwsgierigheid, bijna obsessie naar wat mensen drijft en aanvullende data en onderzoek nodig. En een cultuur waarbij innovatie een dagelijkse routine is. Alleen dan zijn organisaties in staat om de kloof tussen de merkbelofte en -ervaring steeds te dichten. De gehele organisatie moet betrokken zijn en dat laten zien en doorleven. Alleen zo komen het merk en die innovaties tot leven in alle facetten van de klantreis. Het is al eerder gezegd en het klinkt als een open deur. Toch ziet Accenture Interactive elke dag dat organisaties hiermee worstelen. Ten slotte is echt klantgericht opereren alleen mogelijk door technologie, data en processen ook op grote schaal te integreren. Niks nieuws, wel de enige manier.
Creativiteit, data én executie
Ten Hove zegt tot slot: “We zijn er trots op dat we werken vanuit één overkoepelend label en juist vanuit die opzet onze klanten helpen om de stap te maken van CX naar BX. Daarvoor hebben we creatieve mensen in huis die nadenken over de purpose van een merk en welke boodschap daarbij hoort om echte impact te maken. Die creatieve mensen werken nauw samen met onze adviseurs die de vertaalslag maken naar nieuwe businessmodellen, proposities en customer journeys. De complete technologische invulling is daarbij een integraal onderdeel. Juist in de mix van creativiteit, op data gebaseerd advies en executie schuilen onze kracht en toegevoegde waarde.”
- Emerce 100-2021
- zelf
- Maarten de Kok
- Download artikel