• Diane van Dijk-Loois
  • CSU
  • 28 november 2019

3 tips voor gelukkigere werknemers én klanten

Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten. Daar kan ik me als directeur Hospitality zeker in vinden. Toch is voor veel bedrijven de route ernaartoe zo gemakkelijk nog niet. De juiste navigatie richting geluk kent nog lang niet iedereen!

In ons benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2019 spraken 150 toonaangevende organisaties zich onder meer uit over het belang van gelukkige collega’s en klanten. Belangrijke conclusie: de focus van facility managers ligt bij hospitality en de beleving van medewerkers en hun gasten. En is ook hun grootste uitdaging! Ruim 80% vindt gelukkige medewerkers en gasten de belangrijkste stap naar een volwassen organisatie. Een paar tips om een stap in de goede richting te maken.


Tip 1: Regie in handen
De nieuwe generaties ervaren geluk vooral door zelf de regie in handen te hebben. Meer eigen verantwoordelijkheid door zelf je werk, tijd en plek in te delen. Dat maakt mensen blij. Tegelijkertijd zijn er mensen die juist heel gelukkig worden van vastomlijnde taken en hun lijstjes afwerken. Een flexibele werkomgeving is dus superbelangrijk. Ruimte voor vergaderen, bellen, overleg met collega’s, rustig werken en ontspannen. Zorg dat mensen zelf kunnen kiezen wat op basis van hun activiteit die dag het beste past!

Tip 2: Delen maakt blij
Ook het inzetten van je eigen kennis en kunde om anderen te helpen geeft voldoening. Meedenken, sparren, luisteren, overleggen; met goede ideeën en tips maak je niet alleen anderen blij, maar ook jezelf. Je ziet daarom binnen bedrijven steeds vaker communities ontstaan van mensen met gelijksoortige functies. Denk aan verkoop, marketing en communicatie die door het delen van kennis elkaar prima aanvullen.

Tip 3: Het totaalplaatje moet kloppen
Behandel je medewerkers zoals je ook jouw klanten behandelt. Als dat niet in je DNA zit, dan doe je het voor de buitenwereld. Doe je alles voor de klant, maar niet voor je medewerker dan is dat niet oprecht en dat voelen mensen haarfijn aan. Dat gaat op een gegeven moment zelfs wringen. Voorbeeld van een perfecte match vind ik de Efteling. Bezoekers én medewerkers staan daar beide centraal, zijn even belangrijk. Het totaalplaatje klopt, daar wordt toch iedereen gelukkig van!

Voor gelukszoekers
Inmiddels zijn we bezig met de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2020. Nieuwsgierig of dit jou ook het nodige geluk kan brengen? Doe mee aan de benchmark en krijg een uniek inzicht in uw eigen positie in de markt. De resultaten van dit onderzoek kunt u gebruiken om de volgende stap te zetten in de vernieuwing van Facility Management binnen uw organisatie.

Over de auteur

Diane van Dijk is directeur Hospitality en National Accounts bij CSU

Recente expert-content