Razendsnel alle relevante info

Wie bekend is met vastgoedbeheer, weet hoe moeilijk het kan zijn om tijdig de juiste informatie voorhanden te hebben. Of dat nu gaat om huurderskwesties, onderhoud of bezettingsgraad. Voor de optimale gegevensuitwisseling tussen eigenaar en uitvoerder biedt Aareon nu diverse digitale oplossingen.

Razendsnel alle relevante info

Veel van het commerciële vastgoed in Nederland, van kantoorpanden tot winkelcentra, is eigendom van institutionele beleggers als pensioenfondsen. Het financiële en technische beheer van dit vastgoed wordt uitbesteed aan propertymanagers, die zorgen voor de bezetting en de afdracht van huren. Het onderhoud is vaak ondergebracht bij beheerders. In deze keten is de onderlinge informatievoorziening van groot belang, maar vaak ontbreekt het aan gestructureerde uitwisseling. Weet de eigenaar wel precies hoe het zit met de mutatiegraad en de leegstand? Vaak niet of nauwelijks, omdat iedereen met andere systemen werkt, aldus Aareon, leverancier van digitale oplossingen voor de Europese vastgoedsector.

Voor het gemeenschappelijke onderhoud van veel woningcomplexen, het vve-beheer, biedt Aareon ook een slimme digitale oplossing. Dit brengt uitdagingen met zich mee, vooral op het gebied van de ketenintegratie van het onderhoudsproces, inclusief de betrokkenheid van de aannemers. Met het digitale loket Mareon kan een reparatieverzoek van een huurder of bewoner snel worden geregistreerd, gepland, opgelost en financieel afgewikkeld, allemaal binnen hetzelfde systeem. Huurders en beleggers verwachten ook niet anders: digitalisering is de gewoonste zaak van de wereld. Voor facilitaire afdelingen of bedrijven in kantoorpanden is er bovendien een Facilitair Management Informatie Systeem, waarvoor dezelfde technologie wordt ingezet als voor de ketenintegratie.

‘Ons systeem faciliteert de informatiestroom van investeerder tot beheerder en terug’

Geen financiële drempel

Bij nieuwbouw en wederverhuur is het zaak om snel nieuwe huurders te vinden. Met soms wel duizenden aanmeldingen voor een nieuwbouwproject is dat een uitdagende klus, zeker als inkomen en schulden meespelen bij de selectie. Ook dit proces is inmiddels geautomatiseerd. Voorheen moest alles op papier worden aangeleverd; nu wordt mensen gevraagd om in te loggen met hun DigiD. Zo komt alle relevante informatie automatisch binnen – geen persoonlijke data, maar alleen vinkjes op controlepunten – waarmee razendsnel een lijst met preferente huurders wordt samengesteld. Dat scheelt enorm.

In het vastgoedbeheer zijn veel kosten onvermijdelijk. Daarom is het slim om te besparen via automatisering. Aareon faciliteert de informatiestroom van investeerder tot beheerder en terug. En dankzij het abonnementsmodel is er geen financiële drempel meer: ook kleinere partijen stappen zo in.

Recente stories