Beter communiceren leidt tot betere zorg

Een kwart van de mensen in Den Haag heeft problemen met lezen en schrijven. In Haaglanden Medisch Centrum (HMC) zien we de gevolgen hiervan elke dag. We willen dat iedereen goed wordt geholpen in ons ziekenhuis. Belangrijk dus om hier wat aan te doen.

Een bezoek aan het ziekenhuis is voor een patiënt die moeite heeft met lezen, schrijven of het begrijpen van informatie een enorme uitdaging. Of het nu gaat om de afspraakbrief, het wegwijsbordje naar de poli, het invullen van een formulier, het lezen van de gebruiksaanwijzing van medicijnen of een gesprek met de dokter in de spreekkamer. Patiënten worden de hele dag met teksten en informatie geconfronteerd. De impact voor mensen die laaggeletterd zijn, is enorm. Zij voelen zich verloren, eenzaam of dom als ze teksten of informatie niet begrijpen. Ze schamen zich. Ik vind de verhalen van laaggeletterde patiënten aangrijpend om te horen. Bijvoorbeeld het verhaal van Rosetta, die ik vorig jaar ontmoette tijdens een filmavond voor artsen over laaggeletterdheid.

Direct duidelijk loont
Onze patiënten, bezoekers en collega’s zijn net zo divers als Den Haag zelf: we zijn er voor iedereen. Het mag geen rol spelen dat iemand minder goed kan lezen en schrijven. HMC tekende vorig jaar daarom als eerste zorgorganisatie in de regio Haaglanden de Direct Duidelijk Deal. Hiermee dragen we uit dat we begrijpelijk willen communiceren met al onze patiënten en collega’s.

En helder communiceren loont. Patiënten komen beter voorbereid op hun afspraak in het ziekenhuis en weten beter waar ze aan toe zijn. Verpleegkundigen krijgen minder vragen en dat betekent minder werkdruk. We stimuleren ook dat collega’s in HMC met elkaar begrijpelijk communiceren, want laaggeletterdheid komt ook onder collega’s voor. We willen dat iedereen de informatie snapt. Kortom: begrijpelijk communiceren leidt tot betere kwaliteit van zorg.

Mooie initiatieven
Het is prachtig om te zien hoe artsen, verpleegkundigen en andere HMC’ers zich samen inspannen om onze communicatie met patiënten én elkaar te verbeteren. Verpleegkundigen doen belangrijk onderzoek naar hulpmiddelen om beter te communiceren met anderstalige patiënten in het ziekenhuis. Want naast laaggeletterde patiënten hebben we in HMC ook dagelijks te maken met patiënten die geen of weinig Nederlands spreken, verstaan en/of lezen. We maken onze schriftelijke communicatie begrijpelijk voor mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven en laaggeletterde patiënten lezen deze teksten na. Artsen gebruiken tekeningen om patiënten meer inzicht te geven in de operatie die ze krijgen. En verpleegkundig specialisten ontwikkelen en gebruiken praatplaten om informatie voor zoveel mogelijk patiënten toegankelijk te maken. En dit is zeker niet alles wat er gebeurt in het ziekenhuis.

Rol voor iedereen
We mogen trots zijn op de belangrijke stappen die we al hebben gezet. Tegelijkertijd zijn we er nog niet en staat ons nog genoeg te doen. Ik zou iedere zorgprofessional willen vragen om regelmatig na te denken of met je collega of team te bespreken wat je nog kan doen om informatie begrijpelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Want goede zorg bieden gaat makkelijker als de informatie duidelijk is.

Over de auteur

Ingrid Wolf is een ervaren, betrokken bestuurder die met liefde en lef de grote uitdagingen in de zorg aangaat. Ingrid is voorzitter van de Raad van Bestuur van Haaglanden Medisch Centrum (HMC). Daarnaast is zij bestuurslid en vicevoorzitter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, bestuurslid Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen (STZ) en lid van de raad van commissarissen van PSV.

Recente expert-content