Op zoek naar de échte innovatie in de sector

Bart van Tiggelen 2 juli 2018

Innovatie en schoonmaak – het leek decennialang geen match made in heaven. Maar de laatste jaren buitelen schoonmaakbedrijven over elkaar heen met de ene na andere vernieuwing. Heel verwonderlijk is dat niet. Aan opdrachtgeverszijde zien we dat de eisen en wensen sterk veranderd zijn. Facilitaire dienstverleners moeten meer doen met minder budget, eigen facilitaire afdelingen gaan terug naar regieorganisaties. Daarom is innovatie in de sector keihard nodig.


Misschien is die innovatie niet altijd aan de oppervlakte zichtbaar. Want innoveren hoeft niet altijd een nieuw product of een nieuwe dienst op te leveren. Je kunt ook je interne processen onder de loep leggen, werken aan andere calculatiemodellen of andere contractvormen introduceren. Maar eerlijk is eerlijk, de meest zichtbare vorm van innovatie blijft toch dat nieuwe product. Of beter gezegd productdifferentiatie.

Online schoonmaker

Wil een opdrachtgever wel een schoon kantoor, maar geen toeters en bellen? Voilà: de ‘online’ schoonmaker zag het licht. Geen rayonleider meer periodiek over de vloer om resultaten door te nemen, wel de mogelijkheid om frequentie en tijden via internet aan te passen. En de kosten? Die betaal je uit een bundel, net als je telefoonabonnement. Te oordelen aan de navolging op ons eigen concept Directschoon is het een innovatie waar de markt op zat te wachten, met name in het mkb-segment.

Boost

Aan de andere kant van het spectrum ontstaan weer producten die een mix zijn van schoonmaak en high level hospitality, zoals Magnifique van Gom. We beantwoordden de vraag naar programma optimalisatie met de introductie van Optim-Eyes, we laten sensoren in grote kantoren bepalen wanneer het tijd wordt voor de volgende ronde en opdrachtgevers kunnen zelfs per vierkante meter of bezoeker betalen.

Kortom, een ooit wat ingeslapen sector is ontwaakt en heeft z’n innovatiecapaciteit een boost gegeven. Tegelijkertijd zie ik ook veel voorbeelden van innoveren óm te innoveren. Ook dat snap ik. Het is goed voor je imago om regelmatig met vernieuwing of innovatie de media te halen. Marketing mag dan wel  een onderdeel van succesvol innoveren zijn, innoveren dient echter initieel als doel beter te presteren  als organisatie.

Wel een product maar geen probleem

Maar de lijn tussen echte innovatie en ‘showroom-innovatie’ is dus maar dun. Hoeveel van die zogenaamde vernieuwingen leverden onze klanten of de klanten van onze klanten nu écht voordeel op? Nadat de werkgroep die zich ermee bezighield trots het eindresultaat heeft gepresenteerd, blijft de telefoon bij sales angstvallig stil. De reden? Er was wel een nieuw product, maar er bestond geen probleem waar dat product de oplossing voor was. Het is de reden dat we bij Gom innoveren door te kijken naar problemen, wensen of verbeteringen alvorens we naar ideeën kijken om deze op te lossen. Dit is lastig, vaak ontstaat  immers de energie en het enthousiasme als we iets heel leuks bedenken.

Futureproof bedrijfsvoering

Laten we blijven vernieuwen, daar is de hele sector bij gebaat. Maar laten we ook kritisch blijven kijken. Elke vernieuwing moet ertoe bijdragen dat het bedrijfsmodel van een schoonmaakbedrijf future proof is. Dan blijft er tenminste tijd, energie en budget over voor de échte innovatie die onze sector zo hard kan gebruiken.

Over de auteur

Bart van Tiggelen is Manager Business Development bij Gom. Bart (39) is een extraverte manager die zich binnen Gom bezig houdt met veranderprocessen en nieuwe inzichten in klantbeleving. Het team van Bart bestaat uit een drietal professionals die zich bezighouden met het innovatieve karakter van top-3 speler Gom in de schoonmaakbranche.