Schiphol een airport? Nee, een mainport!

‘Wij willen dat iedereen zich welkom voelt op Schiphol’

24 uur per dag, 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar kiezen (inter)nationale klanten ervoor om via Schiphol te vliegen, aldus Maarten de Groof. Europe’s Preferred Airport is meer dan een luchthaven die altijd vooroploopt. Het is dé gastvrije mainport die Nederland met de wereld verbindt.

Maarten de Groof, Executive Vice President & CCO Schiphol Group, toont ons het succes van Schiphol in cijfers. In 2010 hebben 45,2 miljoen passagiers gebruikgemaakt van Amsterdam Airport Schiphol. Dat is 3,8% meer dan het jaar ervoor, toen de luchthaven 43,6 miljoen passagiers verwelkomde. Ook het vrachtvervoer nam vorig jaar toe, met 16% tot 1,5 miljoen ton vracht, ten opzichte van de eerdere 1,3 miljoen ton vracht. “We kijken terug op een jaar waarin we herstelden van een economische crisis, ondanks een raar fenomeen: een vulkaan in IJsland die het vliegverkeer compleet ontregelde en hevige sneeuwval waardoor veel luchthavens in omringende landen waren gesloten. Dit kostte de sector ongekend veel geld, maar heeft ons tegelijkertijd laten zien dat de luchtvaart onmisbaar is voor de Nederlandse economie.”

Behalve op Amsterdam Airport Schiphol is Schiphol Group in Nederland actief op drie regionale luchthavens. Schiphol Group is eigenaar en exploitant van de regionale luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en bezit 51% van de aandelen van Eindhoven Airport. Ook buiten de eigen landsgrenzen heeft Schiphol activiteiten op diverse luchthavens, waaronder New York en Brisbane.

 

Mainport

Schiphol verbindt Nederland met de wereld (én de wereld met Nederland) rechtstreeks met 301 bestemmingen in 99 landen voor zowel passagiers als luchtvracht. Mede door dit uitgebreide mondiale netwerk van verbindingen in samenhang met de uitstekende bereikbaarheid via weg en spoor wordt Schiphol beschouwd als een van de mainports van Europa. De Groof: “Schiphol heeft een bijzondere maatschappelijke en economische functie. Bij alles wat we doen staat het mainportbelang voorop. De mainport is een samenspel van elkaar versterkende bedrijven en activiteiten die de luchthaven en de wijde regio maken tot een internationaal knooppunt van mensen, goederen en diensten. Dat knooppunt bestaat in eerste instantie dankzij het intercontinentale en Europese bestemmingennetwerk van KLM en haar SkyTeam-partners.”

 

Internationaal zakencentrum

Schiphol speelt een belangrijke rol in het aantrekken van internationale bedrijven die baat hebben bij een optimale bereikbaarheid, efficiency, een strategische ligging én een aantrekkelijk vestigingsklimaat. De Groof: “Wij zijn internationaal georiënteerd en beschikken over modern vastgoed. Mede dankzij WTC Schiphol ontstaat die bedrijvigheid. Daar zijn circa vijfhonderd bedrijven gevestigd, waaronder natuurlijk airlines (Emirates, Continental), maar ook internationaal opererende ondernemingen zoals Danone en Microsoft.”

Uit recente cijfers blijkt dat Schiphol niet alleen voor directe werkgelegenheid van circa zestigduizend mensen zorgt op de locatie Schiphol, maar ook de motor is voor veel indirecte werkgelegenheid in de regio en daarbuiten. “Deze businessenvironment is continu in ontwikkeling. We luisteren naar de wensen en behoeften van onze klanten en businesspartners. We bewegen mee met de markt in binnen- en buitenland.”

 

Europe’s Preferred Airport

Voortdurend investeert Schiphol in kwaliteit en passagiers. “Met onze innovatieve voorzieningen creëren we een inspirerende en efficiënte omgeving die klantgericht is”, aldus De Groof. “Het is onze ambitie om Europe’s Preferred Airport te zijn en blijven. De uitgangspunten daarbij zijn onze kernwaarden: betrouwbaar, efficiënt, duurzaam, gastvrij en inspirerend. Schiphol is continu in beweging: 24 uur per dag, 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar staan we klaar voor onze klanten en businesspartners. Wij willen dat iedereen zich welkom voelt op Schiphol.”

Het zijn onder andere de retail- en horecaconcepten op Schiphol die prijzen winnen vanwege hun hoogwaardige inrichting en afhandeling, volledig toegespitst op de dynamische wereld van de reizende klant. De Groof stelt dat Schiphol het afgelopen jaar volop heeft geïnvesteerd in die efficiënte omgeving. Dit heeft onder andere geresulteerd in FLUX en de Holland Boulevard met de Airport Library. Schiphol is de eerste grote luchthaven in Europa met gratis wifi én de voorziening van Excellence Parking.

Eerst over FLUX, het lidmaatschap dat via het unieke Privium-serviceprogramma te verkrijgen is. Dit betekent nu niet alleen in Nederland snel de grens passeren, maar ook in de VS. Er gaat geen kostbare tijd meer verloren aan het invullen van douane- en immigratieformulieren. Daarnaast heeft Schiphol een wereldprimeur met de dependance van het Rijksmuseum, gevestigd op de Holland Boulevard, en is het de eerste luchthaven waar passagiers boeken lezen in 29 talen, muziek luisteren, films bekijken en gratis kunnen downloaden in de Airport Library. Enthousiast voegt De Groof eraan toe dat de nieuwste faciliteit Excellence Parking perfect aansluit bij de businessenvironment van Europe’s Preferred Airport. Schiphol Excellence Parking is dé parkeerfaciliteit voor de frequente reiziger die gesteld is op snelheid, kwaliteit en exclusiviteit. De parkeergarage is te vinden naast Vertrek 3 en heeft een aparte aanrijroute vanaf de snelwegafslag.

Intussen staat de vernieuwing van Lounge 3 op de agenda. “We zijn gestart met de uitbreiding ervan achter de paspoortcontrole. Jaarlijks reizen er 5,3 miljoen opstappende passagiers via deze lounge. Door een efficiëntere indeling realiseren we 20% extra winkel- en horecaoppervlak voor de passagiers. Zo voegen we opnieuw economische waarde aan Schiphol toe. Oftewel: nee, Schiphol is geen airport. We zijn meer dan dat: een mainport.”

Bekijk 2011
Magazine
MT500
Uitgave
2011
Auteur
Fidessa Docters van Leeuwen
Fotograaf
Herman van Heusden
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.