‘Wij ontzorgen installateurs maximaal’

‘Samen werken aan 100% duurzaam’ is de missie van de elektrotechnische groothandel Rexel. “Ons streven is installerend Nederland maximaal te ondersteunen in het verduurzamen van woningen en bedrijfspanden in Nederland.”

‘Wij ontzorgen installateurs maximaal’

We spreken de directie van Rexel kort nadat de Eerste Kamer besloot dat de salderingsregeling blijft bestaan. Dat is goed nieuws, vindt Martin Verdegaal, Algemeen Directeur van Rexel Nederland. “Het is belangrijk dat consumenten, installateurs en energieleveranciers weten waar ze aan toe zijn.”

Het blijven bestaan van de regeling zal er deels voor zorgen dat de onzekerheid verdwijnt. “Door de continuering is er meer zekerheid dat de investering in zonnepanelen binnen circa zes jaar terug te verdienen is.”

Sterke positie
Verdegaal weet waar hij het over heeft: Rexel is op het gebied van zonnepanelen, laadstations en oplossingen voor de batterijopslag de toonaangevende elektrotechnische groothandel van Nederland. “Die positie schept verplichtingen. Ons global purpose statement ‘Electrifying solutions that make a sustainable future possible’ geeft richting aan onze wereldwijde strategie.”

De directe klanten zijn daarbij de installatiebedrijven in Nederland. “Dat zijn de mensen die dagelijks in het veld staan om Nederland te verduurzamen”, vult Merijn Ingelse, E-Business & Marketing Directeur bij Rexel aan. De onderneming streeft ernaar om haar relaties te ontzorgen. Onder meer door de toepassing van IT-oplossingen. “De kern van de digitale transformatie waar vaak over wordt gesproken is voor mij het ontzorgen van de klant”, vertelt Coen Zwep, IT Directeur bij Rexel Nederland. “Het fascinerende en soms ook frustrerende is dat die transformatie nooit af zal zijn. Je bent nooit klaar met het optimaal digitaal ondersteunen van de klant.”

‘De kern van de digitale transformatie is voor mij het ontzorgen van de klant’

Duurzame toekomst
De elektrificatie stopt voor Rexel niet bij de verkoop van bijvoorbeeld laadstations. “We hebben een service ontwikkeld waarmee onze klanten de laadstations kunnen beheren. Deze service heet Laadnet en hebben we inhouse ontwikkeld”, vertelt Zwep trots. Diverse klanten maken al intensief gebruik van deze oplossing.

Er spelen meer innovaties, vooral op het gebied van batterijopslag. Verdegaal: “Ook daarmee zijn we actief bezig. Op dit moment kun je met een batterij nog niet overwinteren, maar ik verwacht dat we binnen vijf jaar een heel eind op weg zullen zijn om dat mogelijk te maken.” Dit alles past volgens de directie van Rexel Nederland bij het motto van de onderneming: samen werken aan 100% duurzaam.

Recente stories