Analyseren, besluiten én direct handelen

‘Slimmer inzetten van technologie kondigt een periode van snelle groei en efficiency aan’

Digitaal wordt de nieuwe zakelijke norm. Zeker bij het vinden van funding of nieuwe klanten, de grootste uitdagingen voor ondernemers. Exact faciliteert door het speelveld te verbreden én het slim inzetten van financiële, bedrijfs- en gedragsdata. Zit de accountant binnenkort virtueel aan de ondernemerstafel?

Een extra bevestiging van de innovatieve weg die Exact bewandelt, kwam van PwC. Deze zakelijke dienstverlener publiceerde eerder dit jaar de top 25 van de wereldwijd snelst groeiende cloudbedrijven. Exact kreeg plaats 22, en is de enige Nederlandse organisatie in het overzicht. Het techbedrijf is uitgegroeid tot een wereldspeler met een aanwezigheid in 14 landen, 1700 medewerkers en meer dan 300.000 klanten in het midden- en kleinbedrijf. Erik van der Meijden, CEO Exact, zag klanten de cloudinnovatie razendsnel oppikken. “Cloudsoftware biedt het voordeel dat er geen grote voorinvestering nodig is. Bovendien zorgen de automatische updates voor altijd actuele software.”

 

Innovatiekracht

De toenemende mate van digitalisering zorgt voor een maatschappelijke verandering waarbij software niet langer de administratieve achterkant is, maar een actief onderdeel van ons dagelijks bestaan. “De wet van Moore uit 1965, die stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt, is nog altijd actueel. En omdat computerkracht en digitalisering een steeds grotere rol spelen in allerlei gebieden staan we op een kantelpunt. Diensten kunnen nu in één keer totaal anders worden aangeboden, waardoor het voor een tiende van de kosten kan of met een tien keer hogere innovatiekracht. Het continu slimmer inzetten van technologie kondigt een periode van snelle groei en efficiency aan.”

 

‘Slimmer inzetten van technologie kondigt een periode van snelle groei en efficiency aan’

Chatbot

Technologische ontwikkelingen hebben ook een disruptieve werking op maatschappelijke processen. Sprekende voorbeelden daarvan zijn te vinden in de retail- en reissector, de taxibranche, het hotelwezen en de film- en muziekindustrie. “De nieuwste fase gaat over het koppelen van systemen en daarnaast over de toenemende ontwikkeling en invloed van kunstmatige intelligentie. Waarschijnlijk onderscheiden we in 2025 niet meer of we met een mens of een computer communiceren.”

Deze ontwikkeling is al ingezet, zoals het toepassen van chatbots. Een medewerker meldt zich ziek via z’n mobiel aan de chatbot. Zijn manager ontvangt deze melding op het scherm in zijn auto. Of denk aan een holografische accountant gekoppeld aan een chatbot, waardoor een gesprek mogelijk is. Deze vorm van virtual of augmented reality staat nog in de kinderschoenen en is vooralsnog alleen mogelijk via extra hardware, zoals een VR-bril. “Software zelf verdwijnt naar de achtergrond. Die virtuele accountant die via een koppeling met artificial intelligence bij de ondernemer aan tafel zit, is echt niet ver weg meer. Bij ons zit dit in de testfase.”

 

Funding

Naast toenemende technische mogelijkheden lopen tegelijkertijd processen over de grenzen van alle traditionele industrieën heen. De ondernemer die z’n business digitaal runt en voorfinanciering nodig heeft voor het digitaal bestellen van goederen kan die lening digitaal en direct afsluiten. Software vertelt de actuele status van de cashflow en het percentage van een kortetermijnkrediet. Het fysiek inschakelen van een accountant of bank is niet nodig. “Exact speelt een belangrijke rol bij het adopteren van nieuwe technologie in onze oplossingen. Daarom zijn we actief betrokken bij diverse initiatieven rond blockchain en fintech.”

 

Klanten vinden

“Naast het verlagen van de financieringsdrempel werken we aan optimale ondersteuning bij het vinden van klanten. Zie het als een datingapp voor ondernemers om business met elkaar te doen.” Exact verbindt klanten met elkaar door de ene klant bewust te maken van een opportunity bij een andere klant. Slimme software verwijst klanten naar elkaar. “Deze app gaat de zakelijke markt verrijken en veranderen. Ondernemers die nu een accountant zoeken, moeten maar afwachten of het een perfecte match is. Die onzekerheid gaan we minimaliseren. De behoefte aan een bepaalde dienst of een bepaald product valt af te leiden uit gedrag of uit bepaalde transacties. Tijdens Exact Live 2016 hebben we de eerste demo’s hiervan laten zien.”

 

Ecosysteem

Iedere ondernemer wil in staat zijn om het totale bedrijfsproces te managen. Van der Meijden verwacht dat steeds meer ondernemers de voordelen van de integratie van alle processen ontdekken en daarmee volledige digitalisering omarmen. “Onze Digital Business Strategie omvat een platform waarop ondernemers en belangrijke partners voor die ondernemers optimaal samenwerken in een ‘ecosysteem’. Exact zorgt voor de probleemloze werking van dit platform.”

De ondernemer die met een bepaald vraagstuk zit, bijvoorbeeld over verzekeringen, komt dan op basis van zijn historische data vanzelf bij de juiste verzekeringspartner terecht. Hoe actueler de digitale gegevens van een ondernemer en hoe beter deze openstaan, des te optimaler er gebruik te maken valt van digitale diensten die ondernemingsgroei ondersteunen. “Data, zoals betalingsgedrag, de actuele administratie, hoe vaak betalen en met welke frequentie facturen versturen, maken een ondernemer meer of minder interessant voor bepaalde digitale diensten. Dit ecosysteem biedt daarom iedere deelnemende ondernemer vooruitgang.”

Magazine
FD Outlook
Uitgave
december 2016
Auteur
Marja Theunisse
Fotograaf
Fjodor Buis
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.