Stichting Meros biedt helpende hand
Het liefst waren ze ‘met de steigerplanken op de rug’ zelf gaan bouwen aan de benodigde woningen en schoolgebouwen in Tanzania. Het werd hen afgeraden. Beter was het om hun geldelijke bijdrage te doneren, zodat de plaatselijke bevolking de bouw eigenhandig kon oppakken. Goed voor de lokale economie én voor de zelfredzaamheid van de bevolking. Maar Stichting Meros van familiebedrijf Groothuis Bouwgroep in Genemuiden doet meer. Het doneert ook aan plaatselijke initiatieven – zoals de visvereniging die een invalidesteiger wil bouwen – om zo de wereld een stukje mooier te maken.
‘Vanuit de christelijke identiteit van de familie Groothuis en de drijfveer om concreet invulling te geven aan goed rentmeesterschap, is in 2019 – ter ere van ons zestigjarige bestaan – Fonds Groothuis Bouwgroep opgericht. Sinds 2020 gaat dit verder onder de naam Stichting Meros’, vertelt Jeroen Groothuis, mede-eigenaar van Groothuis Bouwgroep, en dagelijks verantwoordelijk voor de inkoop.
SDG’s
‘Meros betekent ‘deel’ in het Grieks’, vertelt Jeroen. ‘De kleuren in het logo zijn afgeleid van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.’ Zeven van deze SDG’s sluiten nauw aan bij het eigen gedachtegoed. ‘Dat zijn: Geen armoede, geen honger, goede gezondheid en welzijn, kwaliteit van onderwijs, schoon water en sanitair, ongelijkheidsvermindering én als laatste: partnerschap om doelstellingen te bereiken’, aldus Bert Jan Groothuis, mede-eigenaar en commercieel projectmanager.
Compassion en Woord & Daad
Compassion is een christelijke organisatie met dezelfde normen en waarden als familiebedrijf Groothuis. Zij konden, dankzij Stichting Meros, de afgelopen jaren in Tanzania vele tientallen woningen en een school bouwen. Tevens werd een project voor jonge moeders gefinancierd. Binnenkort worden er waterputten geslagen en in gebruik genomen. Naast Compassion wordt de stichting ‘Woord & Daad’ gesteund. ‘Zoals de jobbooster-projecten, waarbij mensen worden geholpen met het opzetten van een eigen bron van inkomsten. Dat doen we samen met twee collega-bouwbedrijven en een installateur.’
Sponsoring
Het eigen personeel draagt met regelmaat een (lokaal) initiatief aan. Zo ook de echtgenoot van één van de collega’s, die in Roemenië helpt bij het bouwen van woningen en sanitair, kon rekenen op financiële hulp. Relaties van Groothuis Bouwgroep kunnen de stichting met een vast bedrag sponsoren. In ruil organiseert men netwerkborrels en -bijeenkomsten. ‘Negentig procent van de opbrengst is voor het goede doel.’ Ook worden diverse (inzamelings)acties georganiseerd, zoals wijnpakketten rond de kerstdagen, en een autowasdag in het voorjaar. Er wordt bewust gekozen voor lokale, kleinschalige hulpprojecten opgezet door vrijwilligers, zodat iedere euro ook daadwerkelijk bij de mensen in nood terechtkomt. Zo draagt het familiebedrijf bij aan de doelstelling van de door hun opgerichte stichting: een duurzame leefomgeving creëren voor mensen wereldwijd.