Rode Kruis kan snel opschalen dankzij digitalisering
Als de pandemie iets heeft duidelijk gemaakt, dan is het wel dat je als organisatie wendbaar en flexibel moet zijn. Het Nederlandse Rode Kruis ontwikkelde binnen zes weken een oplossing voor het efficiënt inzetten van de vele duizenden vrijwilligers tijdens de COVID-crisis. Het low-code applicatieontwikkelplatform van OutSystems staat hierbij aan de basis van een agile manier van werken. Zo bespaart de hulporganisatie vele uren aan administratieve werkzaamheden en kan men operaties snel uitbreiden als de situatie daarom vraagt.
Net zoals vele andere organisaties werd het Nederlandse Rode Kruis in de loop van 2020 flink op de proef gesteld. De GGD kwam onder meer met het verzoek om een bijdrage te leveren aan het COVID-vaccinatieprogramma. Het Rode Kruis was echter niet toegerust om dit soort taken en ook van deze omvang te administreren en te plannen. Daar komt bij dat de hulporganisatie in korte tijd een enorme aanwas van het aantal vrijwilligers moest zien te managen.
Het matchen van hulpvragen met geschikte vrijwilligers vergde dan ook een enorme inspanning. Men viel terug op tijdelijke oplossingen met spreadsheets, wat niet efficiënt werkte.
Een app in zes weken
Het aanpassen van de bestaande programmatuur, om een laagdrempelige oplossing te realiseren voor het managen van de inzet van alle vrijwilligers op alle locaties, zou te veel tijd kosten. Dan heb je het al snel over maanden in plaats van weken. Die tijd was er gewoonweg niet. Het Rode Kruis ging in dit geval met vaste IT-partner Deloitte om de tafel en die kwam al snel met OutSystems als oplossing. Op basis van het low-code platform ontwikkelde het Rode Kruis binnen slechts zes weken de mobiele app ‘Tools2Go’. Daarmee beschikt het over een laagdrempelig en geautomatiseerd systeem voor het beheren van de taken en inzet van vrijwilligers. Hiermee bespaart het Rode Kruis duizenden uren aan administratie en kunnen medewerkers hun inzet managen.
Agile is de norm
Dit voorbeeld toont aan hoe belangrijk het is dat je als organisatie snel kunt schakelen en agile bent op het moment dat de situatie daarom vraagt. En om aan te geven hoe flexibel je kunt zijn: in een mum van tijd is aan de app een functie toegevoegd waarmee het toewijzen van een ‘verklaring avondklok’ werd geautomatiseerd. Een dergelijke flexibiliteit gun je iedere organisatie en staat tegenwoordig aan de basis van de continuïteit van iedere onderneming.
Brigitte Janssen is Field Marketing Leader bij OutSystems. OutSystems is een modern low-code applicatieontwikkelplatform waarmee razendsnel applicaties ontwikkeld kunnen worden die eenvoudig te integreren zijn met bestaande systemen. Inmiddels heeft OutSystems een enorme wereldwijde schaal bereikt en is actief in meer dan 87 landen, waaronder de Benelux.