Positieve impact: leidraad voor succesvolle ondernemingen
In een tijdperk waarin onze wereld voortdurend evolueert, wordt steeds duidelijker dat een impactstrategie niet slechts een nobel streven is, maar een noodzaak om voorop te blijven lopen. Bedrijven die streven naar een positieve impact op de wereld om hen heen, doen niet alleen goed voor de samenleving, maar creëren ook de bouwstenen voor hun eigen toekomstig succes. Deze benadering gaat verder dan filantropie en liefdadigheid; het gaat om de verbinding tussen zakelijk succes en de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een betere wereld.
“Bij DEPT® zien we het essentiële belang van het hebben van een impactstrategie. Het hebben van een positieve impact is, o.a. door onze B Corporation-certificering, diep in onze organisatie verankerd en beperkt zich niet tot onze eigen werkzaamheden. We zijn dagelijks op zoek naar manieren waarop we andere bedrijven kunnen ondersteunen in het bevorderen van duurzaamheid, diversiteit, inclusie en sociale verantwoordelijkheid. En dat zou jouw organisatie ook kunnen doen”, aldus Pooja Dindigal, global head of impact bij DEPT®.
De kracht van een impactstrategie
Het hebben van een impactstrategie is een manier om extra waarde te creëren, waardoor je organisatie veerkrachtiger en relevanter wordt in een snel veranderende zakelijke omgeving. Behalve een positieve impact op de wereld om ons heen, heeft dit ook directe voordelen voor jouw organisatie:
Klantgerichtheid en loyaliteit – Consumenten geven de voorkeur aan merken die zich inzetten voor sociale en milieukwesties. Met een positieve impactstrategie kan je klanten aantrekken en behouden door ze te verbinden met jouw impactdoelen.
Innovatie en concurrentievoordeel – Streven naar positieve impact stimuleert innovatie. Bedrijven die duurzaamheid, diversiteit en inclusie omarmen, zijn beter voorbereid op toekomstige veranderen, wat een concurrentievoordeel oplevert.
Talent aantrekken én houden – Medewerkers geven de voorkeur aan bedrijven die zich inzetten voor positieve impact en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een sterke impactstrategie trekt toptalent aan en behoudt gemotiveerde medewerkers.
Kostenbesparing – Duurzaamheidsinitiatieven kunnen leiden tot kostenefficiëntie, bijvoorbeeld door energiebesparing, afvalvermindering en operationele optimalisatie.
Toegang tot kapitaal – Investeerders en financiële instellingen tonen steeds meer interesse in bedrijven met sterke prestaties omtrent milieu, het sociale domein en hun bestuur.
Echt en effectief = impactvolle marketing
Als marketingagency weten we dat ‘authenticiteit’ het sleutelwoord is als het gaat om duurzaamheid en impact maken. Het is belangrijk dat je inspanningen oprecht zijn en geen vorm van greenwashing of purpose-washing bevatten. Het nastreven van duurzaamheid en maatschappelijke impact moet sterk verweven zijn in je bedrijfscultuur en -waarden. Dit is hoe je impact kan maken met en binnen je marketing:
Storytelling met een doel: Authentieke verhalen die niet alleen je merk, maar ook maatschappelijke kwesties belichten. Denk bijvoorbeeld aan een campagne voor scheerapparaten die een positieve gesprek over lichaamshaar teweeg brengt. Kijk verder dan het louter aanprijzen van je product.
Transparantie: Wees eerlijk en open over je zakelijke praktijken, inclusief milieubeleid, arbeidsomstandigheden en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Transparantie versterkt het vertrouwen van de consument.
Samenwerkingen met impactvolle organisaties: Partnerships met non-profitorganisaties benadrukken je boodschap. Maar ook samenwerkingen met bedrijven die bijvoorbeeld een B Corporation-certificering hebben, zorgen voor positieve impact.
Inclusiviteit en diversiteit: Zorg dat je marketing inclusief en divers is, zowel in de representatie van je team als binnen je doelgroep.
Impactmeting: Gebruik meetbare doelen en KPI’s om de impact van je marketinginspanningen te beoordelen. Hierdoor volg je gemakkelijk de impact én kan je je inspanningen zo nodig bijschaven. Er zijn tools waarmee je je impact gemakkelijk volgt, analyseert en rapporteert om zo te voldoen aan Europese doelstellingen voor het milieu, het sociale domein en governance.
Duurzame advertentiestrategieën: Maak gebruik van digitale advertentiestrategieën om je bereik te vergroten en tegelijkertijd je ecologische voetafdruk te verminderen. Doe je dit al? Ook digitale marketing kan je verduurzamen!
Dus, omarm de kracht van positieve impact voor een betere toekomst, zowel voor jouw bedrijf als voor de wereld om ons heen!
Over Pooja Dindigal, global head of impact bij DEPT®
Pooja is de drijvende kracht achter onze duurzaamheids-, impact- en diversiteitsinitiatieven, met als middelpunt onze wereldwijde B Corp-certificering. Haar missie? Om deze waarden naadloos te integreren in elk facet van onze organisatie. De afgelopen twee jaar heeft ze zich intern ingezet voor deze zaak, en met succes!
Met een schat aan ervaring in business development, impact en duurzaamheidsstrategie, heeft Pooja eerder bijgedragen aan de bloei van de B Corp-beweging in Noord-Amerika tijdens haar tijd bij B Lab U.S. & Canada.
Naast het jongleren met rapportages, planningen en strategieën rondom onze B Corp-status, heeft ze de meest waardevolle lessen verzameld die we hebben opgedaan gedurende onze tweejarige reis richting onze B Corp-certificering.