Op zoek naar de ideale reisleider voor de weg naar de cloud
Nederland cloudificeert snel. Sneller zelfs dan veel andere Europese landen. Dat is natuurlijk een ontzettend mooie ontwikkeling. Tegelijk blijkt uit het ‘Dutch Cloud Readiness Report 2015’ dat organisaties een reisleider nodig hebben om de transformatie naar de cloud in goede banen te leiden. En die ideale reisleider, dat is precies wie wij bij KPN willen zijn.
Waarom Nederlandse organisaties kiezen voor de cloud volgens het rapport? Om beter bereikbaar te zijn voor klanten, om de toegankelijkheid voor collega’s te verbeteren én om kosten te drukken. Deze drie trends zien we terug bij KPN.
In contact met de klant
De cloud-ontwikkelingen gaan het snelst bij klantinteractie. De cloud brengt organisaties immers in één klap beter in contact met de klant. En dat lijkt vooral belangrijk voor klantcontactcentra en webwinkels: zij cloudificeren het snelst. De cloud maakt deze organisaties wendbaarder en dat vertaalt zich in verbeterde klantvriendelijkheid en meer omzet.
Overal (samen)werken
Op de tweede plek staat het faciliteren van (meer) samenwerking tussen collega’s. Met de cloud hebben collega’s altijd en overal toegang tot alle benodigde documenten. Dit maakt samenwerken makkelijker, ook op afstand. Bij KPN bieden we onze grootzakelijke klanten een volledig ontzorgde werkplek in de cloud. Veel mkb-bedrijven kiezen voor Office 365 en OneDrive. Een werkplek in de cloud, waar collega’s eenvoudig documenten delen, bewerken en opslaan vanaf elk device.”
Belangrijk: compliance, ook in de cloud
De backofficeprocessen vormen de hekkensluiter als het om cloudificering gaat. Dat komt doordat veel grote organisaties een eigen IT-afdeling hebben en hun backoffice het liefst in Nederland houden. In de overgang naar de cloud is namelijk vaak onduidelijk of de data wel op Nederlandse bodem wordt opgeslagen. Zo niet, dan kan dit gevolgen hebben voor compliance. Bij KPN hebben we met CloudNL mogelijkheden om alle data veilig op te slaan in Nederlandse datacenters. Ons compliance framework wordt jaarlijks geaudit, waardoor onze klanten blijvend voldoen aan de actuele wet- en regelgeving.
Internet of Things
Een andere trend die we zien is de sterke cloudificering rondom Internet of Things. Denk aan ons LoRa-netwerk. Hiermee kunnen apparaten en objecten kleine hoeveelheden informatie uitwisselen bij ultralaag stroomverbruik. Zo kan een parkeerplaats aangeven of hij ‘vrij’ of ‘bezet’ is. Al die data wordt opgeslagen en toegankelijk gemaakt via de cloud.
Kant-en-klare oplossingen
Een goede reisleider biedt natuurlijk ook leuke en praktische programma’s voor haar klanten. Daarom kan het mkb bij KPN bijvoorbeeld ook terecht voor kant-en-klare websiteoplossingen, met standaardmodules vanuit de cloud.
Want één ding is zeker: de wens om meer te doen in de cloud is er, maar organisaties weten vaak niet hoe. Daarom hopen wij de ideale reisleider te zijn.
Rick van Schaik werkt als directeur Cloud & Hosting bij KPN. Van Schaik werkt sinds 1995 bij KPN. Eerder was hij Directeur KPN Wholesale, Manager Marketing & Productmanagement, Marketing Manager IP VPN services en Businsess Development Manager.