Ondernemingen sneeuwen onder in regelgeving
In een wereld die steeds complexer wordt, moeten ondernemingen bezig zijn met hun echte werk in plaats van met de papierwinkel die dit met zich meebrengt.
Ondernemingen hebben te maken met toenemende complexiteit, de hoeveelheid regelgeving groeit en is ook nog eens gedetailleerder. Daarnaast gaan overheden strikter handhaven en zijn de eisen aan de administratieve verplichtingen van bedrijven veel strenger dan vroeger. Door de administratieve last die dit met zich meebrengt dreigen veel ondernemingen onder te sneeuwen in de spreekwoordelijke papierwinkel.
Om deze papierwinkel het hoofd te bieden moeten bedrijven een aantal stappen doorlopen. De eerste stap: overzicht; weten wat moet, wat kan, wanneer het moet, en hoe het kan. De tweede stap: ervaring opdoen; de uitzonderingen en randgevallen leren kennen. De derde stap: leren; efficiënter en slimmer worden.
In stap één inventariseer je als bedrijf aan welke wet- en regelgeving je, internationaal en lokaal, moet voldoen.
Je komt dan een batterij aan regels tegen met afkortingen zoals GDPR, MDR, CRS en FATCA. De tweede stap, ervaring opdoen, is een stuk lastiger.
Met de meeste regelgeving kom je een enkele keer per jaar in aanraking wanneer je een aangifte of deponering doet. Tel hierbij op de meldingen die je bij de authoriteiten moet doen wanneer er iets binnen je bedrijf verandert, zoals een wijziging in aandeelhouder(s), fluctuaties in vermogen of leningen, veranderingen in je personeelsbestand, dan heb je slechts een paar momenten om ervaring op te doen. De derde stap, leren, vereist een zekere mate van routine en zoals we bij stap twee hebben geconcludeerd is dit de bottleneck.
Bedrijven doen er dan ook goed aan om zich te wenden tot een specialist. Een adviseur of dienstverlener die de regels kent (stap één), ervaring heeft opgebouwd door meerdere bedrijven bij te staan in het oerwoud van wet- en regelgeving (stap twee), en doordat het hun dagelijks werk is de nodige efficientie heeft opgebouwd (stap drie).
Groeiende complexiteit en een groeiende onderneming vraagt om iemand die je een netwerk van internationale dienstverleners onder één dak biedt en zo complexiteit vermindert en groei versterkt. Dit is waar wij als TMF Group dagelijks met meer dan 7.000 collega’s wereldwijd aan werken voor bedrijven die willen ondernemen in plaats van papier schuiven.
André Nagelmaker is werkzaam als managing director bij TMF Group Nederland