• Hen Snackers
  • 16 oktober 2015

De waarde van tijd

Op moment van schrijven begon ik net aan het nieuwste boek van Steven van Belleghem: When digital becomes human. Hierin stelt hij dat de digitalisering in klantinteractie een toevlucht neemt, maar dat de menselijke rol, al dan niet op een andere manier in te vullen, essentieel blijft in het onderhouden van relaties met klanten. Daar ben ik het volkomen mee eens. Zoals ik in mijn eerste blog ook al schetste, schieten we nogal eens het doel voorbij als het gaat om digitalisering. We vergeten de menselijke interactie die emoties kan oproepen.

Emoties zijn trouwens ook steeds makkelijker te simuleren door computers, maar het schrikbeeld van robots aan de macht, daar geloof ik niet in. Wel in een slimme combinatie van beiden.

Wakker worden voor de wekker

IoT

Digitalisering biedt ons heel veel kansen, zowel op zakelijk gebied als op privé terrein. Helemaal met de groei van The Internet of Things. IoT is hotter dan ooit: wie droomt er nou niet van altijd een volle koelkast, omdat het witgoed zelf signaleert dat bepaalde producten op zijn en deze direct worden besteld. Dit alles zonder ook maar één handmatige, menselijke handeling. Dit is natuurlijk nog een utopie, maar alle kleine digitaliseringslagen kunnen helpen.

Lummeltijd

Ik houd graag wat meer tijd over voor mezelf. Want ondanks de toenemende digitalisering hebben we minder vrije tijd. Werk en privé lopen steeds meer in elkaar over. Dat is aan de ene kant een positieve ontwikkeling, want je bent vrij om je werk in te richten.

Er schuilt echter een groot gevaar door altijd maar door te werken. Je kunt dankzij de cloud ’s avonds die klus nog even afmaken als de kinderen op bed liggen. Af en toe is dat heel handig, maar wat is er met onze ‘lummeltijd’ gebeurd?

Onze lummeltijd is schaars. De bits en bites niet, die zijn er in overvloed. Overigens krijgen die bits en bites eigenlijk alleen maar waarde als we er gevoelswaarde aan kunnen hangen. Gebruik deze dan ook om meer vrije tijd te creëren. Diverse onderzoeken wijzen uit dat echte vrije tijd veel meer oplevert en dat mensen dan meer doen in minder tijd. Al is de valkuil om deze tijd weer in ander werk te stoppen groot. We worden immers gelukkig met wat meer vrije tijd, niet van ellelange dagen.

Goed voorbeeld doet volgen

We kunnen een voorbeeld nemen aan generatie Y die zich al in grote getalen op de arbeidsmarkt bevindt. Zij hechten heel veel waarde aan deze spaarzame tijd. Voor de generatie Z, de digital natives, zal dit alleen maar toenemen. Deze generatie is in 2020 aan het werk en weet niet beter dan dat je digitalisering voor je moet laten werken, in plaats van andersom.

Ik hecht veel waarde aan mijn ‘selectieve’ vrije tijd. En dat zouden meer mensen moeten doen. Misschien een goed voornemen voor 2015?

Over de auteur

Hen Snackers is medeoprichter en algemeen directeur van QNH Consulting BV. Deze IT-consultancy en kennispartner helpt organisaties, via partnership in IT, met het bijsturen en verbeteren van hun bedrijfsvoering door de inzet van slimme IT oplossingen. “We werken niet vóór organisaties, maar mét organisaties, daar ligt onze kracht en groeipotentie”. Hen bekleedde diverse directiefuncties bij Ordina TTI en ELC Technologies voordat hij met QNH van start ging.

Recente expert-content