Onze data biedt ondernemers houvast

KVK timmert hard aan de weg om haar positionering als data organisatie verder invulling te geven. Met name om ondernemers houvast te bieden op het gebied van veilig & zeker zakendoen, maar ook om data centraler te stellen in haar dagelijkse processen en dienstverlening. Afgelopen jaar is Vanessa Visser als Chief Data Officer aangesteld om hier verder mee aan de slag te gaan.

Dat KVK als werkgever op nr 11 terecht is gekomen op de lijst van MT Sprout in de categorie ‘Business Intelligence & Data’ is een signaal dat onze inzet op data niet ongezien voorbij is gegaan. Dat is heel mooi, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet.

Data vanuit verschillende invalshoeken

Vanuit gesprekken van onze adviseurs, telefonisch en via chat, kunnen we onze opdrachtgever, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, inzicht geven in de (informatie)behoeftes van ondernemers. Daarnaast vertelt de data vanuit onze online kanalen (social media en website) en de feedback die onze gebruikers ons geven heel veel over wat er speelt. Alles bij elkaar hebben we een mooi inzicht in de wensen en behoeften van onze klanten. Dit gecombineerd met informatie uit het Handelsregister geeft een goed beeld over ontwikkelingen binnen ondernemend Nederland.

Data beschikbaar voor iedereen

Ons ultieme doel is om data weer terug te geven aan de maatschappij. Dit doen wij bijvoorbeeld al met onze KVK Regiodata tool en de KVK Locatiescan.
De KVK Regiodata geeft inzicht in de ontwikkelingen binnen de regio en wordt vooral gebruikt door gemeentes en andere publieke stakeholders. Op die manier helpen we hen ook om meer datagedreven te werken.
Met behulp van de KVK Locatiescan kunnen startende ondernemers nagaan welke bedrijven er in een gemeente zijn. Én wat ze doen. Daarmee krijgen ze in één keer een goed beeld van vraag en aanbod. En daarmee bepalen ze wat voor hun bedrijf de ideale startlocatie is.
Ook journalisten bevragen onze woordvoerders regelmatig. Per maand krijgen we zo’n 100 registerdata gerelateerde vragen binnen. Deze gaan vaak over het aantal of de groei van ondernemers in bepaalde sectoren in een bepaalde regio. Met deze informatie kunnen de journalisten hun artikel of nieuwsitem bekrachtigen.

Blijven ontwikkelen

Als KVK blijven we ons ontwikkelen met data. Daarbij zoeken we continu naar een balans tussen transparantie en privacy. De wensen en doelstellingen van onze interne en externe klanten staan hierbij centraal. We monitoren en verbeteren continu en we werken met inmiddels een mooi team van data analisten en klantonderzoekers. Doordat we zulke interessante vraagstukken kunnen oppakken en waardevolle inzichten mogen brengen is er gelukkig amper uitstroom. Sterker nog, het team groeit nog steeds en analisten die graag complexe puzzels oplossen en idem uitdagingen aangaan zijn nog steeds welkom.

Over de auteur

Vanessa Visser is sinds maart 2022 Chief Data Officer bij de Kamer van Koophandel.

Recente expert-content