Laat die agile wind maar waaien bij Greenchoice!

Renz Bassant 4 november 2019

Energie opwekken is niet ingewikkeld. Zolang je maar een energierekening hebt én een energieleverancier die je een beetje op weg helpt. Zoals Greenchoice doet met WindVangers, dit zijn stukjes stroom van de windmolens uit hun windmolenpark. Bij de ontwikkeling van dit concept waaide er een heuse agile wind door het bedrijf. Op deze manier maakten zij samen met de klant het perfecte product.

Je eigen stukje windmolen
Uit verschillende klantonderzoeken bleek dat een groot deel van hun klanten interesse had in een product gekoppeld aan een windmolen. En zo werden de WindVangers geboren. Greenchoice beschikt over acht eigen windmolens aan het Hartelkanaal. Je koopt als het ware je eigen stukje windmolen. En hoe harder het waait, hoe lager jouw energierekening! Zo maken zij het opwekken van energie op een laagdrempelige manier mogelijk.

Alles voor het perfecte product
Vanuit Greenchoice is vervolgens in januari 2018 een projectteam aan de slag gegaan met het uitwerken van de WindVangers. De ontwikkeling van het product is gerealiseerd volgens de agile manier. De WindVangers zijn in fases ontwikkeld en elke keer werd de kritische vraag gesteld: wordt het verkocht en is de klant tevreden? Op deze manier werd er geluisterd naar de wensen en behoeften van de klant. Om zo samen het perfecte product samen te stellen .

Lancering WindVangers
Eerst werd er een website met een koppeling naar een betaaldienst gebouwd. Zo kon Greenchoice zien of alle klantonderzoeken klopten en of er écht vraag was naar het product. Na de lancering begin maart 2018 bleek dat het product aansloeg en werd de opwek van de windmolens gekoppeld aan de eerste jaarnota’s. Zo zagen de klanten dit gelijk terug op hun energierekening. Daarnaast is gelijk een start gemaakt met de ontwikkeling van inzicht in de opwek via de Greenchoice app.

Voor Greenchoice was het belangrijk dat klanten daadwerkelijk kregen wat wat zij beloofden: 100% groene stroom van hun windmolens aan het Hartelkanaal.

De agile aanpak werpt inmiddels zijn vruchten af. Een jaar na de start was de eerste molen al uitverkocht. En het gaat het bij molen nummer twee ook al hard. Bovendien dragen klanten met WindVangers bij aan een duurzamer Nederland. Laat de wind maar waaien dus!

3 agile tips van Greenchoice

  1. Start met het bouwen van een ‘Minimum Viable Product’ om te onderzoeken of je aannames kloppen
  2. Bouw vervolgens niet alle onderdelen – omdat je denkt dat ze nodig zijn – maar laat de vraag ontstaan vanuit de markt of het bedrijf
  3. Soms is handmatig werk goedkoper dan voor enkele handelingen alles technisch af te vangen

—————————————————————————
Greenchoice wil het voor al haar klanten mogelijk maken om energie op te wekken. Dit kan naast windenergie uiteraard ook met zonnepanelen. Heb je geen zonnedak boven je hoofd? Dan kun je lid worden van een energiecoöperatie in de buurt en op die manier alsnog profiteren van een zonnige dag.