• Jan Willem Hilbron
  • Albron
  • 21 december 2023

Impact maken op grote schaal: Albron’s route naar duurzame bedrijfscatering

Op een boerderij in de Weerribben ontdekte Annemarie, accountmanager bij Albron, de kracht van duurzame keuzes op grote schaal. In de vergaderruimte boven de stal, omringd door de geur van hooi, deelde boer Klaas zijn verhaal over biologische landbouw, weidevogelbescherming en samenwerking met natuurbeschermingsorganisaties.

De ontmoeting met Klaas inspireerde Annemarie om zijn verhaal te delen. Ze vertelde het aan haar Albron-collega’s en opdrachtgevers, waardoor het niet alleen een verhaal werd over melk, maar ook over liefde voor de omgeving en samenwerking met lokale boeren. Albron besloot samen te werken met Weerribben Zuivel, een kleine duurzame leverancier. Dit leidde tot de ontwikkeling van biologische drinkyoghurts met natuurlijke smaken zoals limoen, perzik en bosvruchten. Een onafhankelijk testpanel prees de natuurlijke smaak en duurzame productie.

Commitment voor duurzame veranderingen

Het verduurzamen van zuivel op grote schaal bracht uitdagingen met zich mee. Albron en Weerribben Zuivel werkten samen aan duurzame verpakkingen en introduceerden een nieuwe vulmachine voor kartonnen bekers met recyclebare PET-seals. De duurzame drinkyoghurts vonden hun weg naar bedrijfsrestaurants, waaronder die van Rijkswaterstaat. Monique, verantwoordelijk voor catering bij Rijkswaterstaat, zag in Weerribben Zuivel een partner die paste bij hun circulaire doelen. Samen streven Rijkswaterstaat en Albron naar een volledig circulair cateringaanbod in 2030.
Duurzame veranderingen worden niet zonder slag of stoot geaccepteerd; het is een continu proces van bewustwording en gewenning. Het team van Albron bij Rijkswaterstaat speelt een cruciale rol bij het delen van het verhaal achter de keuzes en het introduceren van duurzame alternatieven. Monique benadrukt het belang van het vertellen van het verhaal en het betrekken van medewerkers bij deze transitie. Een klankbordgroep met positieve en kritische stemmen helpt daarbij om samen de juiste koers te bepalen.

De juiste keuze moet de logische keuze zijn

Onderweg naar steeds meer duurzame alternatieven laat Albron zien dat impact maken niet op kleine schaal gebeurt, maar juist op grote schaal. Door producten duurzamer te maken die veel geconsumeerd worden, zoals drinkyoghurt in bedrijfsrestaurants, wordt de duurzame keuze de logische keuze voor een breed publiek.
Albron’s verhaal toont aan dat door innovatie, samenwerking en het delen van positieve ervaringen, bedrijven echt het verschil kunnen maken op het gebied van duurzaamheid op grote schaal.
Meer weten over Albron’s duurzame en sociale impact? Lees de verhalen in het online Impact Report.

Over de auteur

Jan Willem Hilbron is Algemeen Directeur bij foodservice organisatie Albron. Albron heeft de ambitie om iedere dag 250.000 gasten te laten genieten van lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar eten & drinken. Daar zet ik mij iedere dag voor in, samen met ruim 4.500 Gedreven Smaakmakers van Albron in de werelden van bedrijfscatering, high traffic, dagrecreatie en zorg.

Recente expert-content