Groot e-commerce project? Zo selecteer je de juiste partner.
Bedrijven die hun e-commerce strategie willen uitrollen of versterken, worden geconfronteerd met enorm veel verschillende oplossingen, leveranciers en implementatiepartners. Hoe maak je een weloverwogen keuze?
Dennis van Marle, CEO bij rb2 weet in elk geval wat niet de beste uitkomst biedt of effectief is: “Een ‘klassieke’ Request For Proposal (RFP) uitschrijven waarin je alle functionaliteiten beschrijft die je nodig denkt te hebben, biedt bijna nooit de uitkomst die je echt wil behalen en is achterhaald. RFP’s vragen van alle betrokken partijen veel inspanningen in tijd en geld en voegen in de praktijk weinig toe. 80% van de inhoud van een RFP zijn voor alle bedrijven gelijk, waardoor het lastig is de echte toegevoegde waarde te vinden.”
Om dit model in een toekomstvast en veel effectiever alternatief uit te werken stelt van Marle voor: “Een korte kennismaking en een Proof of Concept (PoC) is veel praktischer, sneller en effectiever. Voordat je dat doet, moet je intern aan de slag. Hoewel e-commerce misschien een marketing en/of salesfeestje lijkt, is het belangrijk om eerst input van álle belangrijke stakeholders te krijgen, bijvoorbeeld ook van IT, de klantenservice, en de logistieke en juridische afdeling. Zo voorkom je het ‘not invented here-syndrome’, waarbij stakeholders door gebrek aan betrokkenheid een lage prioriteit geven aan het project.”
Wanneer de kaders geschetst zijn, is het tijd om een voorselectie te maken: “Start met een longlist van maximaal 10 potentiële implementatiepartners en schrap dan resoluut de helft, op basis van referenties en branche specifieke kennis. Plan met maximaal 5 partijen ‘speeddates’ in van een uur of anderhalf; dat is voldoende om een eerste indruk te krijgen, twijfels te uiten en vragen te stellen. Je kan op basis daarvan goed inschatten of de partner de ervaring en vaardigheden in huis heeft om het project op te pakken.”
Daarna volgt wat Van Marle betreft de belangrijkste stap: “Nodig maximaal 3 partijen uit voor een mini PoC. Laat iedere partij een oplossing ontwikkelen voor een aantal use cases met een budgetindicatie. Houd het klein. Pak bijvoorbeeld een vraagstuk als ‘Wat gebeurt er aan de achterkant als een klant op het laatste moment iets wijzigt in het bestelproces?’ Laat de partijen hun oplossing live aan je presenteren. Zo kun je zien hoe zij de techniek invullen en de benodigde informatie vergaren.”
Volg bovenstaande stappen, weet of potentiële implementatiepartners je business begrijpen en of ze bij jouw organisatie en bedrijfscultuur passen. Zo zorg je ervoor dat je met de juiste partner in zee gaat en verzeker je succes van je e-commerceproject.