Groen vervoer: een kwestie van willen of moeten?

Uit de jaarlijkse Arval Mobility Observatory blijkt dat veel ondernemingen zich bewust zijn van de noodzaak van duurzaam vervoer. Dat is maar goed ook. Vorige week gaf het Europees Parlement namelijk groen licht aan een voorstel van de Europese Commissie om de verkoop van auto’s en bestelbusjes met een verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden.

Arval doet elk jaar onderzoek naar ontwikkelingen en trends in de mobiliteitssector. Dat gebeurt op basis van vraaggesprekken met ondernemers in met name Europa. Voor de Arval Mobility Observatory van dit jaar werden ruim 7.500 gesprekken gevoerd, waarvan bijna 6.000 met ondernemers in Europa. En dan gaat het om ondernemingen van groot tot klein en variërend van bouwondernemingen tot horecagelegenheden. Een van de opvallende bevindingen van het rapport – dat gratis beschikbaar is – is dat maar liefst 59% van alle ondernemers nu al concreet invulling geeft aan duurzaam vervoer of overweegt daarmee aan de slag te gaan. 40% van alle ondernemingen heeft nu al een of meer hybride, plug-in hybride of volledig elektrische voertuigen in het wagenpark.

59% van alle ondernemers geeft nu al concreet invulling aan duurzaam vervoer of overweegt daarmee aan de slag te gaan.

Wat ook opvalt, is dat deze ontwikkeling niet alleen bij grote en middelgrote ondernemingen te zien is, maar ook bij kleinere bedrijven. Zo gebruikt 20% van de kleine bedrijven al een of meer hybride voertuigen en 14% heeft minstens één volledig elektrische auto in het wagenpark. Zowel kleine als grote ondernemingen nemen dus uitdrukkelijk hun verantwoordelijkheid voor het milieu.

Maar dat zal ook wel moeten, want er staat een grote verandering op stapel. Om de wereldwijde CO2-uitstoot terug te dringen, mogen er van de Europese Commissie vanaf 2035 geen nieuwe auto’s met brandstofmotor meer worden geproduceerd. Dat betekent het einde van auto’s die op benzine, gas of diesel rijden. Vanaf 2035 mogen alleen nog auto’s op stroom en waterstof worden verkocht.

Nu lijkt 2035 misschien nog ver weg, maar als je alle ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit op een rij zet, is het verstandig om nu al plannen voor meer duurzaam vervoer te maken. Niemand wil achterlopen. En iedereen wil een schonere wereld.

Over de auteur

Wesley van der Wal is Head of Mobility bij Arval BNP Paribas Group

Recente expert-content