De personificatie van het begrip toegevoegde waarde

Jan-Willem van der Hek 29 oktober 2013

Van voor, korting, megavoordeel en twee voor de prijs van een. Zet de televisie aan of sla een willekeurige krant open en u ziet dat veel van de reclames die voorbij komen een van deze kreten als motto gebruikt. Mede door de huidige periode waarin de berichtgeving over de economie vaker negatief dan positief is, lijkt de prijs doorslaggevender dan ooit te voren. Of toch niet?

Service

Voorbeeld, als ik een paar schoenen aan wil schaffen van een bekend merk kan ik dat bij mij in de stad bij meerdere schoenwinkels doen. De prijzen van dit paar zijn bijna overal hetzelfde behalve bij die ene winkel, die rekent net een fractie meer voor dat paar schoenen. Toch ga ik altijd naar die winkel waar ik, onder het genot van een kop koffie, goed word geadviseerd en waar mijn nieuwe aanwinsten ook nog worden ingespoten met een waterafstotende spray. Deze service ervaar ik als een toegevoegde waarde en ben hierdoor zelfs bereid wat meer te betalen voor een paar schoenen dan bij een andere winkel.

Beleving

Binnen een restaurant kan een sommelier voor dezelfde toegevoegde waarde zorgen. Er zijn wijnnamen die je in veel verschillende restaurants op de wijnkaart ziet staan en overal heeft deze wijn exact dezelfde inhoud. Aan de smaak van de wijn kan je niets veranderen maar toch kan een kundig sommelier de intensiteit en beleving van de gekozen fles wijn voor de gast vergroten. Dit doet hij door de wijn in de juiste glazen te serveren, op de juiste temperatuur en door de wijn wel of niet te beluchten. Gepaard met een enthousiast verhaal over de wijnstreek, wijnmaker en een passend mooi gerecht vanuit de keuken laat hij deze wijn nog meer stralen dan in een ander restaurant.

Personificatie

Een restaurant kan eenvoudig zonder sommelier werken want een fles wijn is een fles wijn met of zonder mooi verhaal. Wil je als restaurant de wijnervaring van de gast vergroten en hierdoor een extra dimensie toevoegen aan de totaalbeleving, dan is een sommelier noodzakelijk. Precies dat maakt de sommelier tot personificatie van het begrip toegevoegde waarde.

Over de auteur

Jan-Willem van der Hek (1986) is Nederlands Kampioen Sommelier 2012-2013. Internationaal is hij als één van de jongste deelnemende sommeliers in 2013 geëindigd als nummer 16 van Europa en nummer 27 van de Wereld. Hij werkt als director of wine voor www.Cwines.nl. Vanuit de gedachte ‘het leven is te kort om slechte wijn te drinken’  worden mooie natuurlijke wijnen geselecteerd en aangeboden aan bezoekers van Cstories en Cwines. Hij twittert op persoonlijke titel op @JWdeSommelier.