Volgens schatting is op dit moment 0,6% van alle fysieke objecten, die deel zouden kunnen uitmaken van het ‘Internet of Everything’, aan elkaar gekoppeld. Dat betekent dat ‘slechts’ 10 miljard van de 1,5 biljoen (1,5 x 1012) dingen op dit moment met elkaar zijn verbonden. Er blijft dus een ongekend groot potentieel over om te verbinden wat nu nog niet verbonden is.
Bij Cisco menen we dat de komende tien jaar bijna 11 biljoen euro aan waarde gerealiseerd kan worden door via het Internet mensen-met-mensen, mensen-met-machines en machines-met-machines te verbinden. Nieuwe informatie leidt tot nieuwe inzichten en nieuwe acties en zo ontstaan ongekende economische kansen. Dit maakt netwerkverbindingen waardevoller dan ooit tevoren. Is dit het zoveelste fraaie vergezicht uit de ICT-hoek? Nee, we zijn hier op uitgekomen na gedegen onderzoek en inventarisatie. Het Internet of Everything zal zowel nieuwe waarde creëren als waarde herdistribueren.
Nieuwe waarde ontstaat door technologische innovatie en het winnen van marktaandeel, doordat bedrijven op basis van informatie uit het Internet of Everything beter op de ontwikkeling inspelen dan andere bedrijven. Als we het onvoorstelbare bedrag van 11 biljoen euro ook werkelijk willen halen, zullen er ongetwijfeld nog veel problemen moeten worden opgelost. Niet alleen levert de technologie nog de nodige uitdagingen op, er zijn ook organisatorische, (bedrijfs)culturele uitdagingen. Ook privacy en veiligheid zijn essentiële aandachtspunten. Er staat erg veel op het spel: bedrijven kunnen veel winnen met Internet of Everything, maar ook veel verliezen als zij de aansluiting missen. Het is nu tijd om actie te ondernemen!
- MT ICT Gids - 2013
- René Moscou