Cisco Systems

Cisco Systems

Branche
Networking & ICT
Aantal medewerkers
50.000 ww
Website
Overige informatie

Haarlerbergpark
Haarlerbergweg 13-19
1101 CH Amsterdam ZO

Telefoon: 0800-0200791

info@cisco.nl

Vandaag de dag zijn netwerken een essentieel onderdeel van onze communicatie. Cisco’s netwerkoplossingen, gebaseerd op het Internet Protocol (IP), vormen de basis voor deze netwerken. De hardware, software en diensten van Cisco worden ingezet om internetoplossingen te creëren die individuen, bedrijven en landen in staat stellen om hun productiviteit te verhogen, klanttevredenheid te vergroten en hun concurrentiepositie te versterken. De naam Cisco is synoniem geworden met internet. Het is Cisco’s ambitie om de manier te veranderen waarop mensen werken, leven, spelen en leren.

Welkom bij het Human Network

Internet is niet langer primair een netwerk dat computers met elkaar verbindt. Het is een netwerk van mensen. Dit ‘Human Network’ verandert de manier waarop mensen met elkaar samenwerken, samenleven, spelen en leren. Op het werk, onderweg, met collega’s en thuis maken mensen gebruik van netwerktechnologie. Cisco is als geen ander in de positie om zowel zakelijke als thuisgebruikers te bedienen bij hun vraag naar een intensieve en rijke gebruikerservaring.

 

Het ontstaan van Cisco

Cisco is in 1984 opgericht door een groep computerwetenschappers van Stanford University. Vanaf de start hadden de ingenieurs van Cisco een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Internet Protocol (IP), de basistaal van internetcommunicatie. Cisco streeft bij alle productontwikkeling naar open standaarden voor een optimale communicatie. Was internet in de jaren ’80 en ’90 nog vooral een technologie die organisaties met elkaar liet communiceren, nu is het meer dan ooit een netwerk van mensen. Dit is ook de reden waarom Cisco in 2006 zijn positionering heeft aangescherpt, de term ‘Systems’ uit zijn naam heeft gehaald en zijn logo heeft vernieuwd. Cisco richt zich nu behalve op bedrijven ook op consumenten. Werden technologische innovaties in het verleden vooral gedreven door grote ondernemingen, nu zijn het vooral de eindgebruikers die met hun vraag de vernieuwing sturen. Cisco speelt graag in op deze vraag.

Cisco heeft ruim 50.000 medewerkers wereldwijd. Cisco’s hoofdkantoor staat in San José, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam.

 

De kern van het Human Network

Aan de basis van een netwerk staan routers en switches, die de 'backbone' van een netwerk worden genoemd. Meer dan 80 procent van al het internetverkeer wereldwijd verloopt via de routers van Cisco. Routers zorgen ervoor dat een e-mail in de juiste inbox terechtkomt en dat de juiste website op het scherm verschijnt. Ongeacht locatie, type computer of tijdstip hebben gebruikers hierdoor toegang tot het internet en tot gegevens die op hun eigen netwerk staan. Daarnaast kunnen zij informatie ontvangen en verzenden. Verdere verbetering van routers is één van de speerpunten van Cisco.

Switches verzorgen de connectiviteit tussen gebruikers, applicaties en communicatiesystemen. Zij vormen het platform waarop geavanceerde diensten worden geïntegreerd, zoals security, convergentie tussen spraak, draadloos netwerkverkeer en video via één IP-netwerk, eenvoudig netwerkbeheer et cetera. IP-switching is de verzamelnaam voor een aantal technieken, waaronder MPLS, MPOA en het oorspronkelijke "IP-switching". Cisco biedt een volledige reeks switches voor organisaties op alle niveaus.

Naast deze ’foundation’ technologieën richt Cisco zich op drie nieuwe of ‘advanced’ technologieën die een belangrijke rol spelen in het Human Network: IP-communicatie of ‘Unified Communications’, Datacenter en Security.

 

IP-communicatie

Cisco baseert zijn netwerkoplossingen op het Internet Protocol (IP). Want TCP/IP is de gemeenschappelijke taal die computers in staat stelt om te communiceren met elke andere computer in het netwerk, ongeacht merk, type, snelheid of besturingssysteem. TCP/IP vormt hiermee de basis voor alle internetcommunicatie of ‘IP-communicatie’. Cisco zorgt er bovendien voor dat spraak-, data- en videoverkeer via één IP-netwerk kunnen verlopen. Deze integratie van verschillende communicatievormen noemt Cisco ‘Unified Communications’.

  • Unified Communications

    Cisco heeft in 2006 het Unified Communications Systeem geïntroduceerd, een suite van spraak-, data- en videoproducten die zowel het MKB als grote bedrijven helpt om efficiënter te communiceren. Cisco’s Unified Communications stelt alle vormen van communicatie via één interface beschikbaar aan gebruikers: telefoon, fax, e-mail, instant messaging en videoconferencing,. Gebruikers zijn vrij in de keuze van het device en kunnen met collega’s communiceren op basis van hun voorkeuren en aanwezigheid, gebruikmakend van een vast of mobiel netwerk.

  • IP-telefonie

    Internet en telefonie komen steeds meer bij elkaar. Zowel zakelijk als privé wordt IP steeds vaker gebruikt om te bellen. ‘Internettelefonie’ maakt gebruik van het publieke internet. ‘IP-telefonie’ stuurt spraak via IP over een – vaak privaat – datanetwerk zonder tussenkomst van een telefooncentrale of telefoniekabels. In zakelijke omgevingen zijn beheer en kostenbeheersing de belangrijkste motivaties om te kiezen voor IP-telefonie. De producten van Cisco garanderen een hoge kwaliteit van IP-telefonie.

  • IP-contactcenter

    Cisco biedt contactcenters verschillende intelligente contactmanagementoplossingen. Hiermee is beheer van alle klantinteractie mogelijk vanaf één locatie, terwijl de medewerkers op meerdere locaties verspreid zitten. De IP ContactCenter (IPCC)-oplossingen bieden een hoge mate van schaalbaarheid en flexibiliteit. Met behulp van het Customer Interaction Network komen binnenkomende klantverzoeken via het web, telefoon of e-mail automatisch bij de juiste medewerker op basis van klantprofiel en beschikbaarheid van medewerkers.

  • Mobiliteit

    Mobiliteit speelt een steeds grotere rol in bedrijfsprocessen. Cisco ziet het gebruik van mobiliteitsoplossingen als fundament voor optimale communicatie tussen mensen. Cisco biedt dan ook verschillende oplossingen voor organisaties met veel telewerkers. De Cisco Unified MobilityManager biedt bijvoorbeeld de Cisco Mobile Connect service. Deze schakelt telefoontjes automatisch door op het op dat moment meest geschikte apparaat, thuis, op werk of de mobiele telefoon. Ook biedt Cisco diverse oplossingen voor de integratie van vaste en mobiele telefonie (Fixed Mobile Convergence).

  • TelePresence

    Cisco heeft in oktober 2006 Cisco TelePresence geïntroduceerd. Dit is een nieuwe generatie videoconferencing-oplossing die de ervaring van een live gesprek of vergadering creëert. De gespreksdeelnemers bevinden zich op verschillende locaties, maar kunnen via een IP-netwerk met elkaar communiceren. Cisco TelePresence verandert de ervaring van videovergaderen doordat de communicatie zo levensecht is, dat de deelnemers al snel vergeten dat hun gesprekspartners niet in dezelfde ruimte zitten.

 

Security

Bescherming van bedrijfs- en persoonsgegevens en daarmee de garantie van veiligheid aan klanten is een basisvoorwaarde voor digitalisering. Cisco heeft de visie dat beveiliging in het netwerk geïntegreerd moet zijn en dat het netwerk intelligentie moet bevatten om zelfstandig aanvallen af te slaan en virussen te weren. Cisco noemt dit het Self Defending Network. Cisco ontwikkelt continu verder aan dit zelflerende en zelfverdedigende netwerk, samen met andere beveiligingsspecialisten zoals onder andere Trend Micro, Symantec en Network Associates. Daarnaast gaan netwerken ook een steeds belangrijker rol spelen in de fysieke beveiliging van medewerkers en bedrijfspanden.

 

Datacenter

Data-opslag of ‘storage’ wordt steeds belangrijker. Wet- en regelgeving zorgen ervoor dat bedrijven steeds meer informatie moeten bewaren en deze ook steeds langer moeten bewaren. De datacenter-oplossingen van Cisco kunnen helpen om de IT-architectuur van een bedrijf te transformeren van datasilo’s in de verschillende vestigingen of op de verschillende afdelingen van een bedrijf naar één gemeenschappelijke virtuele omgeving. Dit heeft voordelen voor zowel werknemers, die beter toegang hebben tot alle data, als voor de IT-infrastructuur, die efficiënter wordt ingericht en die beter gebruikmaakt van de al aanwezige apparatuur.

 

Cisco Networking Academy Program

Sinds 1997 bestaat het Cisco Networking Academy Program, een multimediaal lesprogramma dat studenten leert om netwerken te ontwerpen, bouwen en onderhouden.

Deelnemers kunnen deze e-learning opleiding volgen vanaf elke locatie, elk tijdstip en in hun eigen tempo. De opleiding bevat webgebaseerde content, praktijkoefeningen, training en ondersteuning door docenten en online tests om de prestaties van de studenten te volgen. De studenten leggen twee examens af voor internationaal erkende certificaten: het CCNA (Cisco Certified Network Associate)-examen en het CCNP (Cisco Certified Network Professional)-examen.

Het Cisco Networking Academy Program wordt in Nederland aangeboden door verschillende VWO-, MBO- en HBO-scholen en Regionale OpleidingsCentra en biedt een oplossing voor het groeiende tekort aan ICT-personeel. Nederland telt 95 academies met ongeveer 15.800 studenten.

 

Internet voor het bedrijfsleven; de Internet Business Solutions Group

De Internet Business Solutions Group (IBSG) van Cisco begeleidt ’s werelds grootste bedrijven bij de integratie van de mogelijkheden die technologie biedt voor de bedrijfsvoering. De businessconsultants van IBSG helpen het management van deze grote bedrijven bij het kiezen van technologieën om enerzijds kosten te verlagen en anderzijds de productiviteit te verhogen en nieuwe bronnen van inkomsten te genereren.

 

Het belang van partners

De verkoop van Cisco-producten vindt voornamelijk plaats via partners. De partners van Cisco leveren dan ook een belangrijke bijdrage aan het versterken van de positie van Cisco als ‘bouwer’ van het wereldwijde Human Network. In het 'Channel Partner Programma' (CPP) van Cisco staat kwaliteit centraal. Doordat technologieën steeds ingewikkelder worden, wordt het aanbieden van ondersteunende diensten steeds belangrijker. Onderdeel van het CPP is het specialisatieprogramma. Dit biedt partners de expertise waar de huidige netwerkapparatuur om vraagt. In het CPP ligt naast specialisatie de nadruk op tevredenheid van eindgebruikers.

 

Cisco Powered Network

Bedrijven die een Service Provider zoeken, kunnen letten op het Cisco-keurmerk 'Cisco Powered Network' (CPN). Het CPN-programma selecteert Service Providers die voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die Cisco heeft opgesteld. Het logo van 'Cisco Powered Network' garandeert dat hun op Cisco-producten gebaseerde netwerkdiensten veilig en betrouwbaar zijn.

Cisco onderzoekt in samenwerking met een onafhankelijk bureau doorlopend de klanttevredenheid over de verkoopondersteuning. De uitslag van het onderzoek gebruikt Cisco in de evaluatie van partners. En waar nodig voor een gericht plan voor het afstemmen van de verkoopstrategie op de wensen van de eindgebruikers.