Je doet CSU geen recht door het een schoonmaakbedrijf te noemen. Want ook in het facilitair management is de wereld veranderd. “Op allerlei vlakken verbreden we onze diensten om de klantbehoefte optimaal in te vullen”, aldus John van Hoof, voorzitter van de raad van bestuur van CSU.
“CSU draait om een uitstekende operationele uitvoering en een heldere strategie: schoonmaak en thuiszorg”, vertelt Van Hoof. “We worden niet afgeleid door buitenlandse avonturen of aanpalende activiteiten. Daardoor is CSU goed in wat het doet. Toch staan ook wij voor een boeiende uitdaging: hoe mee te gaan in een veranderende wereld en een andere klantbehoefte? Kijk, vroeger werkte men overdag op kantoor en maakten wij ’s avonds schoon. Maar met het nieuwe werken worden kantoren kleiner en gebruikt men ze intensiever. De vervuilingsgraad neemt dus toe, en daarmee de behoefte aan facilitair ontzorgen. Wij gaan daardoor steeds vaker al tijdens de werkdag aan de slag.”
Het effect daarvan is significant, weet Van Hoof: “We hebben geen inspanningsverplichting maar een resultaatsverplichting. Het draait dus om kwaliteit. Als we bij een klant overdag gaan schoonmaken, dan neemt de gebruikerstevredenheid toe. Onze mensen hebben meer plezier in hun werk, en we zien dat de gebruiker zelf beter gaat opletten. Want waar ’t top voor elkaar is, daar gooi jij geen prulletje meer op de grond.”
Ook verandert het werken van pure schoonmaak naar hospitality, zegt Van Hoof. “CSU is een operationele verbinder op de werkvloer. Dat is een logische ontwikkeling. Want vaak is ’t net zo handig dat we meteen de lampen controleren en de vaatwasser of de koffiemachine checken. Zo kunnen we op de werkvloer een aantal zaken goed coördineren of uitvoeren.”
Deze omschakelingen vragen om een andere aanpak, een andere werkstructuur én een andere mentaliteit bij de mensen. Dat bleek echter helemaal geen probleem, weet Van Hoof: “Onze mensen hebben er plezier in, want ze werken vaker overdag én ze ontwikkelen nieuwe competenties. Er blijven natuurlijk klanten bij wie we ’s avonds blijven schoonmaken. Gelukkig zijn er ook genoeg medewerkers die dáár weer een voorkeur voor hebben.”
‘Waar ’t top voor elkaar is, gooi jij geen prulletje op de grond’
Innovatie
Een tweede belangrijke uitdaging is het investeren in innovatie. “We willen een progressieve innovatiepartij zijn”, zegt Van Hoof. “Innovaties op het gebied van IT en techniek zijn van invloed op het werkproces. We kijken goed hoe we dat kunnen integreren in onze dienstverlening. Klanten vinden het fijn dat we op dit gebied het voortouw nemen: zo hoeven zij het wiel niet uit te vinden, ze kunnen dat bij ons als expert neerleggen.”
CSU is op dit moment samen met Heijmans bezig met een pilot in het Aegon-hoofdkantoor. “In ons BeSense-programma zetten we sensoren in om gebouwbeheer te optimaliseren en onder meer ons werk efficiënter en effectiever te kunnen uitvoeren”, zegt Van Hoof. “Zo hoef je bijvoorbeeld geen vergaderzaal schoon te maken die de hele dag niet gebruikt is, maar zet je extra in op intensiever gebruikte kantoordelen.”
De pilot moet leiden tot het optimaal invullen van de klantbehoefte en een betere kwaliteit van schoonmaken, zegt Van Hoof: “Hiermee bieden we toegevoegde waarde: een betere kwaliteit van schoonmaken, plus je kunt mensen en materieel efficiënter inzetten. Daarnaast krijgen opdrachtgevers inzicht in de bezetting en het gebruik van kantoorruimten. Een werkplek kost circa 9000 euro per jaar, dus als je de efficiency van een flexibel kantoor kunt verbeteren, dan bespaar je enorm veel.”
Ook nieuw is de inzet van robots in het schoonmaakproces. “Maar dat moet je niet overdrijven: we hebben hier en daar een robot, we verwachten niet dat die straks alles overnemen. Daarvoor is er te veel complex schoonmaakwerk. Vooral bij grote gebouwen met lange gangen kun je veel monotoon werk automatiseren. Daardoor vervalt er wat werk, maar er komt veel leuk werk voor terug. Ik denk dus dat het ook bijdraagt aan een duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.”
Toekomst
Waar gaan deze ontwikkelingen toe leiden? CSU heeft voor de komende drie jaar piketpaaltjes uitgezet en strategische keuzes gemaakt, zegt Van Hoof. “We ontwikkelen ons tot een proactievere, meer klantgerichte organisatie door onze dienstenconcepten nog beter toe te spitsen op branches en klanten, waarbij we veel meer gebruikmaken van technologie. We focussen op onze rol als operationele verbinder en als flexibele dienstverlener op het gebied van schoonmaken en hospitality. In thuiszorg zijn we daarnaast, onder de naam Tzorg, een speler van formaat geworden. En last but not least: we zijn een heel aantrekkelijke werkgever. Dus je krijgt als klant heel vitale medewerkers over de vloer die elke dag enthousiast bij jou aan de slag gaan.”