‘We kunnen zoveel méér doen’

Uit de carrière van Haico Meijerink, de nieuwe CEO van Sandd, blijkt dat hij niet wars is van verandering. Ook Sandd zal onder zijn leiding veranderen. “Het komt aan op kansen creëren en kansen pakken. We kunnen zoveel meer doen: dat is onze uitdaging.”

Sinds 1 september is Haico Meijerink de nieuwe CEO van postbedrijf Sandd, met de opdracht om verantwoord te groeien. Meijerink, geboren in 1964, begon zijn carrière met een opleiding bij de Belastingdienst. “Voor mij is studie geen doel, maar een middel om me theoretisch te bekwamen voor een leidinggevende verantwoordelijkheid. De Belastingdienst gaf me een betaalde studie met garantie op werk in het kader. Na vier jaar werd ik verantwoordelijk voor de controle op invoerrechten en accijnzen in het douanedistrict Arnhem. Lang heeft dat overigens niet geduurd: een van de eerste bedrijven die ik controleerde was Apple, en die vroegen mij hun administratie op dat gebied te managen. Ik kreeg de verantwoordelijkheid over een kleine afdeling voor douanezaken en logistieke aangelegenheden; later werd ik daar logistiek manager.”

In 1995 werd Meijerink benaderd door Cisco, dat een Europees operationeel centrum voor logistiek en distributie wilde opzetten. “Ik kreeg manufacturing en logistiek onder mijn hoede. Er was nog niks; ze gaven ons een leeg vel en een blanco cheque. Dat was een enorm intensieve, maar leuke periode. Later werd ik gevraagd als directeur van de afdeling Customer Services voor Europa en daarna kwam de volgende fase in mijn carrière: sales. Tot dan toe had ik nog geen pepernoot verkocht, maar ik ontdekte dat ik me daar erg in thuis voelde.”

 

Transitie

Na negen jaar verruilde Meijerink Cisco voor Wolters Kluwer. “Ik reisde jaarlijks meer dan 70.000 mijl: cultureel heel verrijkend, maar sociaal nogal armoedig. Ook verloor ik in die tijd twee goede vrienden: hardwerkende mensen met eigen bedrijven. Ik wist toen: óf minder intensief reizen voor Cisco, óf weggaan. Toevallig werd ik toen benaderd door Wolters Kluwer, en daar startte ik in 2005 als directeur verkoop en marketing Europa. Het bedrijf zat in de transitie van papier naar online, en dat vereiste een andere sales- en marketingcultuur. Veel mensen zetten dan de hakken in ’t zand, maar ik vond ook mensen die openstonden voor verandering. Het was wel een evident voordeel dat ik alle vakgebieden kende: ik kan met iedereen praten in zijn taal en met kennis van zijn vak.”

Je hebt bijna alle kanten van het bedrijfsleven gezien. Hoe bouw je zo een consistente carrière op? “Ik ben niet bang om te vallen. Ik word ook niet onrustig van verandering: als iedereen achteroverleunt, dan ga ik op zoek naar iets wat niet klopt of wat anders kan. Het is mijn doel om stenen op de weg te verwijderen, zodat mijn mensen hun werk perfect kunnen doen.”

 

Nieuwe levensfase

Toen de functie van CEO bij Sandd zich aanbood, was dat de kans voor Meijerink om volledig eindverantwoordelijk te zijn. “Sandd is een heel jong en dynamisch bedrijf met een vechtersmentaliteit, dat in korte tijd de nummer twee in de postmarkt is geworden. Nu is het bedrijf toe aan een nieuwe levensfase van gecontroleerde groei. Ook dat vraagt een andere mentaliteit, maar wat dat betreft zit het wel snor bij Sandd: uit gesprekken met mensen uit de organisatie blijkt niet alleen dat ze met veel plezier, trots en passie bij Sandd werken, maar dat ze ook zien dat er nog heel veel te doen is. Ik denk dat het bij Sandd vooral aankomt op kansen creëren en kansen pakken.”

Zo wil Meijerink werken aan een professionaliseringsslag. “Een tandje hoger qua processen, informatiearchitectuur en organisatie. Dat moet, want Sandd kan groeien. Maar dan wel gecontroleerd, dus de verticale markten waarin we een gezond aandeel hebben consolideren, en aanpalende markten betreden voor omzet- en margegroei. Ik wil dat Sandd de nummer een wordt. Misschien niet in marktaandeel, maar zeker in kwaliteit, prijs, klantbeleving, klantwaardering en bezorgerswaardering.”

De postmarkt krimpt, dus is het zoeken van nieuwe markten ook een kwestie van moeten? “Sandd hoeft in een krimpende markt niet óók te krimpen. Er is nog veel marktaandeel te winnen. We hebben nu bijna twintig procent marktaandeel; mijn ambitie is de vijfentwintig procent te benaderen. Daarbij is volume de drijfveer: dit jaar leveren wij, mét de integratie van het geacquireerde Select Mail, meer dan zeshonderd miljoen poststukken. Mijn ambitie is om met Sandd één miljard poststukken te bezorgen. Maar daarnaast moeten wij een zeker percentage van onze omzet uit nieuwe diensten genereren.”

Meijerink wil daarbij meer dienstgericht naar zijn (potentiële) klanten kijken. “Klanten zullen gaan ontdekken welke rol wij kunnen spelen in hun totale keten. Ik heb met een aantal klanten gesproken en daarin steeds opgetekend: wij doen werk voor ze, maar we zouden méér kunnen doen. Het is nu zaak om uit te vinden wat de klant ervan weerhoudt om álles met ons te doen. Ook hier: we maken een transitie mee van fysieke post naar digitale. En alleen digitale post is niet zaligmakend: bedrijven zijn juist erg op zoek naar het versturen van het juiste bericht via het juiste medium op het juiste moment. Geadresseerde post zal daar een belangrijke rol in blijven spelen.”

‘We kunnen zoveel méér doen’

Recente stories