‘Verduurzamen is een werkwoord’

Wie wil verduurzamen, moet vaak een investering plegen. Dit kan alleen als de financiële basis in orde is. Verduurzaming en een dergelijke financiële gezondheid gaan dus hand in hand. Vandaar dat ING Nederland duurzaamheid een integraal onderdeel van zijn bedrijfsvoering heeft gemaakt.

‘Verduurzamen is een werkwoord’

“Als je iedere maand de eindjes aan elkaar moet knopen, denk je niet aan verduurzaming van je woning. Dan is er geen ruimte in je hoofd voor het energielabel van je woning. Dit gaat ook op voor het bedrijfsleven. Ook daar komt verduurzaming meer in beeld als de financiële basis op orde is.”

Meer dan korting
Leon Wijnands, directeur duurzaamheid ING Nederland, windt er geen doekjes om: “Er is onmiskenbaar een correlatie tussen financiële gezondheid en verduurzaming. Vandaar ook dat wij ons anders zijn gaan opstellen. In plaats van louter vanuit de financiering te kijken (vaak de eindfase in het proces van de klant), zijn we ook vanuit de beginfase van het klantproces gaan kijken: wat drijft bedrijven en huishoudens om te verduurzamen, waar lopen ze tegenaan en hoe kunnen wij hobbels wegnemen?”

‘Ons doel is niet alleen een groene balans; ons doel is een groene maatschappij’

Hij vertelt dat de bank in het verleden dacht een belangrijke bijdrage aan verduurzaming te kunnen leveren door korting te geven op de financiering van duurzame projecten. “Maar niemand gaat zonnepanelen op z’n dak leggen alleen omdat-ie korting op de lening krijgt van ING. En ook bij bedrijven is goedkope financiering niet de drijfveer die aanzet tot verduurzaming. Die keuze begint bij totaal andere elementen. Dan heb je het over overheidsmaatregelen, geopolitieke ontwikkelingen en belangrijke zaken als consistentie van beleid. En natuurlijk het bedrijfsresultaat. Hoe beter dat is, hoe gemakkelijker het is om te investeren in verduurzaming.”

Inclusiever
Wijnands legt uit dat hij het bewust liever heeft over verduurzamen dan over duurzaamheid. “Als je het over duurzaamheid hebt, gaat het al snel over een status: de een is duurzamer dan de ander, terwijl iedereen de beweging naar verduurzaming kan maken. Er is al genoeg polarisatie in de wereld. Als we vanuit het duurzame wereldje daar ook een schepje bovenop doen, komt dat de transformatie waar we naar streven niet ten goede.”

Bovendien, stelt hij, is het inclusiever om het over verduurzamen te hebben. “Want iedereen kan een bijdrage leveren, bijvoorbeeld door van een F- naar een B-label te gaan. Je kunt je gedrag aanpassen, andere keuzes maken, noem maar op. We zijn een pilot met andere banken gestart, waarbij financiële coaches huiseigenaren in energiearmoede informeren over het financieren van energiebesparende maatregelen met producten van het Warmtefonds. We staan als maatschappij voor een enorme transformatieopgave waarin we zo snel mogelijk dingen anders moeten gaan doen en hier kan iedereen een rol spelen. We werken dan ook nauw samen met andere banken en partijen om dit te bereiken. Verduurzaming versnellen is geen ‘one bank act’.”

Verantwoordelijkheid
Voor het bedrijfsleven is de problematiek breed, stelt Wijnands: “Je hebt in vrijwel elke sector een andere technologie nodig. In de staalindustrie wil je op een andere manier staal produceren, in de auto-industrie wil je overstappen naar elektriciteit of waterstof. Maar één ding is zeker: alle spelers in die sectoren moeten iets doen en dit geldt zeker ook voor de financiële sector. Wij hebben een eigen verantwoordelijkheid. We moeten uitgaan van de klantreis en dan is financiering eerder het sluitstuk dan het beginstuk. Wij moeten veel beter begrijpen hoe die reis eruitziet en welke rol wij daarin kunnen spelen. Bijvoorbeeld: wat houdt bedrijven tegen om te verduurzamen? Is dat financiering of speelt bijvoorbeeld iets anders, zoals netcongestie? Of speelt een bedrijf zich uit de markt als het als enige in z’n sector dure maatregelen neemt?”

Bijdrage leveren
“Wij kunnen als bank dankzij onze omvang, ons klantenbestand en onze opgedane kennis een bijdrage leveren. Wij kunnen zaken agenderen en klanten meenemen in zo’n proces. Kijk bijvoorbeeld naar onze hypotheken. We zeggen niet alleen: ‘U kunt korting krijgen op uw A-labelfinanciering’, maar begeleiden de klant in z’n reis. Je kunt bij ons op de site je postcode invoeren en dan krijg je een 3D-versie van je woning te zien met de duurzame maatregelen die je kunt treffen en wat dit oplevert. Maar ook waar je subsidies kunt krijgen en we kunnen je zelfs in contact brengen met bedrijven die je hierbij kunnen helpen.”

Wijnands besluit: “Als je naar verduurzaming van het bedrijfsleven kijkt, zie je dat we enorm veel kennis van sectoren in huis hebben. Wij delen die kennis graag met onze klanten om tot verduurzaming over te gaan. Uiteindelijk zal er geïnvesteerd moeten worden en daar komt dan financiering in beeld en ook hier spelen we uiteraard graag een rol in. Ons doel is niet alleen een groene balans; ons doel is een groene maatschappij.”

Recente stories