Strategie, maar dan praktisch
Mathijs vervolgt: “Om de maand organiseren we een usabilitytest door gebruikers uit te nodigen en ze onze apps en sites voor te leggen. Met laagdrempelige speeddates ontdekken we wat wel of juist niet functioneert. Een praktische benadering die direct laat zien hoe mensen het product gebruiken en of dat klopt met de strategie.”
Taco: “Diezelfde praktische benadering passen we ook op schaal toe door grote organisaties te helpen om systematisch te innoveren. Zo hebben we met KLM een innovatieprogramma neergezet waarin we elke paar maanden met de crew operationele verbeteringen rondom het vliegtuig en vliegveld verzinnen, testen én doorvoeren. We brengen technologie, tools en apps in voor het bedenken, maken en valideren van die oplossingen, bijvoorbeeld het verkorten van de tijdsduur tussen aankomst en vertrek van een vliegtuig. Die aanpak levert heel snel resultaat op.”
Continu innoveren
“We nemen ook zélf het initiatief in vernieuwen. Twee Q’ers hebben onlangs uitgezocht hoe de bestaande PostNL-app kan worden uitgebreid met een Instant App. Daarmee bied je Android-gebruikers een app-ervaring zonder dat zij de app daadwerkelijk hoeven te downloaden. Door een klein prototype te bouwen konden onze developers de product owner ervan overtuigen dat dit waard was om in te investeren. Als je nu een mailtje krijgt over de status van je pakketje en je hebt de PostNL-app niet, dan is de gebruikservaring veel beter dan die van een mobiele site. Ook is de drempel om de echte app te installeren lager. Resultaat: het aantal geïnstalleerde apps is gegroeid met twintig procent. Deze vorm van continu experimenteren en vernieuwen is mogelijk doordat we een robuust en flexibel platform hebben neergezet en we onze engineers de ruimte geven om eigen ideeën te realiseren.”
Gereedschapskist vol technologie
“We zien dat er steeds meer technologieën bij komen. Op dit moment zijn dat met name voice en AI. De kernvraag is wanneer en op welke manier die technieken voor een organisatie van belang worden. Een producent van huishoudelijke apparaten moet weten wat voice al kan. En als je commerciële onlinediensten of producten hebt, is het belangrijk om te kijken wat je nú kunt doen met AI. Omdat we bij Q42 veel verschillende technologieën en (cloud)platforms gebruiken, kunnen we die inschatting onbevooroordeeld maken. We zien het echt als gereedschapskist: wij zoeken altijd de technologie die het best bij de vraag past.”
- Emerce 100 - 2020
- Fidessa Docters van Leeuwen
- Maarten de Kok
- Download artikel