Sectorspecifieke oplossingen
De sectorspecifieke benadering van Zilveren Kruis levert toegespitste oplossingen voor medewerkers. “Zo hebben we, samen met TNO, voor de industriesector de app ‘Gezond de klok rond’ ontwikkeld. Wisselende diensten trekken namelijk ook een wissel op gezond gedrag. De app voorziet medewerkers individueel van beweegtips en voedings- en slaapadviezen. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers gemiddeld een uur extra slapen én minder maagklachten ervaren. Een andere maatwerkoplossing bieden we binnen de vervoerssector. We zien daar in toenemende mate stressgerelateerde klachten door bijvoorbeeld agressie bij reizigers. Daarom ondersteunen we met weerbaarheidstrainingen. En soms kan een oplossing heel eenvoudig zijn. Denk aan aanvullende vergoedingen voor steunzolen bij staande beroepen, zoals in het onderwijs. Allemaal extra’s, passend bij het werk.”
Vliegwiel gezondheidswinst
Het maatwerk is mogelijk dankzij de jarenlange samenwerking met bedrijven, vertelt Evers. “De meerwaarde van onze collectiviteiten is tweeledig. Deelnemers zijn actiever met gezondheid bezig. Dit leidt tot minder verzuim, lagere uitval en snellere re-integratie. Voor dergelijke groepen met gelijke kenmerken kunnen wij efficiënter passende producten (laten) ontwikkelen. Het verdiende voordeel geven wij vervolgens weer terug aan onze verzekerden middels aantrekkelijke premies. En hoe meer deelnemers in een collectiviteit, des te betere afspraken wij kunnen maken voor de hele groep. Daarom geloof ik echt in de meerwaarde van collectiviteiten: een kweekvijver voor innovaties en een vliegwiel voor gezondheidswinst.”
Gezondere maatschappij
De vergaande sectorkennis van Zilveren Kruis is Achmea-breed opgebouwd, benadrukt Evers. “Vanuit zorg kunnen we bijvoorbeeld de koppeling maken met inzichten uit de pensioensector en inkomensverzekeringen. Die waardevolle verbinding gebruiken wij bij de doorontwikkeling van onze producten en diensten.” Zo wordt de bouwsector gefaciliteerd met snelle toegang tot zorg bij een hernia. In de consultancy ligt de focus juist op jonge medewerkers met burn-outklachten. “Zij schakelen eenvoudig telefonische hulp in van een psycholoog. Een andere succesvolle innovatie is Mirro. Deze online zelfhulptool met snel en gericht advies hebben andere verzekeraars zelfs van ons overgenomen. Inmiddels is het onderdeel van de markt”, vertelt Evers trots. “En met onze app Zilveren Kruis Wijzer heeft iedereen binnen 25 minuten toegang tot advies van een Nederlands sprekende medisch expert. Dat geldt voor verzekerden én niet-verzekerden. Zo brengen we gezondheid een stukje dichterbij voor iedereen. Dat is toch het mooiste wat er is?”
- MT500-2020
- Harry van Brandenburg
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel