Innovatieve kracht, ook in coronatijd

De coronacrisis bracht het ondernemende en oplossingsgerichte DNA van familiebedrijf CSU extra naar boven. Bij de heropstart kreeg de schoonmaker een essentiële rol in het waarborgen van de hygiëne bij klanten. “We hebben samen de schouders eronder gezet. Met een positieve instelling boden we hulp en ontwikkelden we innovaties op maat.”

Innovatieve kracht, ook in coronatijd

“De virusverspreiding in deze regio was ongekend. In eerste instantie ging grote zorg uit naar onze 16.000 medewerkers”, vertelt bestuurslid Esmée Ficheroux. “Vervolgens faciliteerden we de virtuele bereikbaarheid. Binnen drie weken kon iedereen thuiswerken. Perfecte communicatie richting zowel ons schoonmaak- als kantoorpersoneel had hoge prioriteit. Zo hebben we de rust onder onze mensen behouden.”

Uiteraard legde CSU contact met alle klanten. Juist in deze tijd maak je het verschil door naast elkaar te gaan staan, vertelt Ficheroux. “Samen zoeken naar hoe het wel kan, als locaties dicht gingen bijvoorbeeld en medewerkers thuis ‘op de bank’ terechtkwamen.” Ook betrad CSU nieuwe markten in de fitness- en gamingsector, waar proactieve hygiëneaanpak cruciaal is.

‘Onze mensen toonden grote veerkracht door in de ergste crisis op positieve wijze mee te denken’

“In maart verwachtten we een enorme economische klap. Maar door innovaties en nieuwe klanten hebben we de daling van onze personeelsinzet en omzet bijna gestabiliseerd”, stelt Ficheroux tevreden vast. “Dit gaf ons een enorme boost om de ingeslagen koers voort te zetten. Enerzijds garanderen wij een technisch schoon pand, met tegenwoordig extra aandacht voor het reinigen van contactpunten. Wij zetten schoonmaakrobots in en gebruiken sensoren voor efficiënt schoonmaken per ruimte en waardevolle 24/7-data voor bedrijven: sensor based cleaning met het concept BeSense. Anderzijds bieden we extra beleving op de werkvloer met veel aandacht voor hospitality.”

Heropstartplannen

Per sector ontwikkelde de schoonmaker heropstartplannen. Zo bood CSU iedere klant hulp bij het handhaven van de overheidsrichtlijnen. Daarbij stond hygiëne bovenaan. Ficheroux: “Betrokkenheid en proactiviteit zit in de genen van CSU. Onze mensen werken zeer nauw samen met klanten. Zij toonden grote veerkracht door op positieve wijze mee te denken. Ondanks tegenslagen. Daarvoor nog steeds mijn enorme waardering. We staan dus klanten bij in goede én moeilijke tijden.”

Hoe kunnen werknemers veilig terugkeren naar hun pand? Welke materialen en middelen horen erbij? En hoe is de CSU-dienstverlening in te regelen? “Klanten waren blij met onze daadkrachtige initiërende rol. We verzorgden naast handgel, stickers op deuren en vloeren, en posters met coronatips voor medewerkers juist ook slimme innovatieve oplossingen op maat.”

Corona-innovaties

CSU ontwikkelde echt praktische innovaties. De Uit-Kijk Gids geeft tips om virusverspreiding te voorkomen. Deze brengt alle veelgebruikte contact- en hygiënepunten in en om een gebouw in beeld. Ook een vriendelijke bewustmaking onder medewerkers en bezoekers, en mogelijke maatregelen komen aan bod. Een andere innovatie is de CSU Hygiënehaak. Een bedrijfsmedewerker kan hiermee eenvoudig deurklinken, kranen, touchscreens en knoppen bedienen. “Het succes is groot. Nu produceren we er tienduizenden op grote schaal”, vertelt Ficheroux enthousiast, die tevens wijst op de nieuwe CSU Persoonlijke Hygiënekit (schoonmaaksetje per werknemer).

Als onderdeel van BeSense werd recent samen met Heijmans de app BeSafe ontwikkeld. Daarmee reserveert een werknemer op afstand een veilige werkplek. De eveneens coronagerelateerde Werkplek Hygiënewijzer toont in de praktijk of een plek schoongemaakt en veilig is. Ficheroux: “Met deze innovaties krijgt de klant een palet aan mogelijkheden. Deze kiest wat hem past om het virus onder controle te houden.”

Een al bestaande innovatie is de ontwikkelde Chatback, een online chatfunctie voor gebruikers en gasten, die realtime informatie geeft over de klantreis en kwaliteit van dienstverlening. Ficheroux straalt als het over vernieuwingen voor personeel gaat: “Onze schoonmaaksters trainen wij met behulp van VR-brillen. Ze leren van echte praktijksituaties in beeld. De kwaliteit en veiligheid op de werkvloer nemen toe. Bovendien maakt dat het vak leren zoveel leuker. Daarom zetten wij ook schoonmaakrobots in, waardoor het werk voor onze mensen tevens lichter wordt. Zij kunnen zich dan richten op andere nuttige taken, zoals hospitality.”

Sinds 2017 is CSU succesvol met het concept FM Coalitie. Een operationeel verbinder coördineert dagelijks de afstemming van alle facilitaire taken bij een klant. Met als resultaat een effectieve samenwerking tussen alle leveranciers.

Diversiteitsvoordeel

Ficheroux roemt de grote diversiteit in haar bedrijf. “We tellen maar liefst 138 nationaliteiten. 8% van de medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. En we hebben relatief veel vrouwen in de directies en het bestuur. Daar ben ik buitengewoon trots op. Dat is nooit afgedwongen en vinden we samen heel normaal. Op veel plekken bestaat de ideale balans. We zijn complementair, geven elkaar de ruimte en beheersen alle facetten van leiderschap. Het loopt gesmeerd op de werkvloer. Ook zie je hier het lef om besluiten te nemen.”

Ze noemt CSU een typisch mensenbedrijf, met tevens een goede balans tussen touch en tech, en technisch schoon en beleving. “Dankzij dé ideale combinaties hebben we samen de prachtige waardering in MT500 verdiend”, concludeert de aimabele bestuursvrouw.

Recente stories