Duurzaam schrijft het bedrijf in hoofdletters. Uiteraard door allereerst de koe optimaal te behandelen, waardoor duurzaamheid gecombineerd wordt met dierenwelzijn. Lely: “Wij willen de koe in de kudde houden en haar zélf laten kiezen wanneer ze door onze Astronaut-robot gemolken wil worden. Dit noemen wij vrij koeverkeer. En geef haar minstens tien keer per dag vers voer. Deze processen in kleine delen opknippen bevrijdt de koe van stress en levert uiteindelijk meer en betere melk op. De boer die zijn koeien vertroetelt haalt gewoon de beste resultaten.”
Duurzaam is ook de Lely Campus (2014) in Maassluis met daarin een grote fabriek en hoofdkantoor. Goed voor ruim negenhonderd medewerkers. Van der Lely: “Dat dit duurzaam moest worden opgezet was een no-brainer. De campus kreeg bij oplevering met het predicaat ‘outstanding’ de hoogste BREEAM-duurzaamheidsscore. En staat daarmee in de top van Europa. Wij willen duurzaam en hightech uitstralen; hier uiteraard ook.”
Naast duurzaam is Lely ook heel innovatief. Het bedrijf bezit 1600 octrooien; een top-10-positie in Nederland. Van de omzet (verwachting is 600 miljoen euro over 2019, waarvan 10% te realiseren in Nederland) wordt 6% aan R&D en productontwikkeling besteed. Van der Lely: “Innoveren zit ons in het bloed. Continu vernieuwen is de basis voor toekomstbestendig ondernemen.”
Familiebedrijf
De prestaties van Lely blijven niet onopgemerkt. In april is het bedrijf door een jury van CEO’s, geleid door tycoon John Fentener van Vlissingen, uitgeroepen tot ‘Familiebedrijf van het jaar’. Alexander van der Lely is bijzonder trots op deze onderscheiding, want het bedrijf wordt daarmee door insiders op waarde geschat. De uitverkiezing is ook goed voor de naamsbekendheid; nuttig bij het aantrekken van technisch personeel: “Dit jaar hebben wij zo’n 250 nieuwe medewerkers aangenomen; volgend jaar zoeken we eenzelfde aantal. Groot voordeel van werken bij ons is de gemoedelijke sfeer en de vrijheid die mensen krijgen om zich te ontwikkelen. Als je een goed idee hebt, kun je het bij ons ook uitwerken en de research daarvoor doen. We zoeken binnen ons eigen bedrijf heel nadrukkelijk naar mensen met een neus voor nieuwe technologieën om daarmee extra mogelijkheden te openen. Dat hangt nauw samen met de kernwaarden van een familiebedrijf: vertrouwen, open, transparant. En ook een langetermijnvisie; we worden gelukkig niet gerund door kwartaalcijfers.”
- FD de Wereld in 2020
- Tjeerd Dorlandt
- Maarten de Kok
- Download artikel