Farm of the future: tevreden koe, tevreden boer

Nederlandse koeien zijn ’s werelds productiefste. Vertroetel de beesten en ze presteren; tevreden koe, tevreden boer. Volgens Lely, wereldwijd marktleider in robotica en datamanagement voor de melkveehouderij, kan er met hun visie ‘the farm of the future’ nog veel meer worden bereikt. CEO Alexander van der Lely licht toe.

“We zijn een familiebedrijf. In 1948 begonnen met de uitvinding van het harkwiel en daarna volgden nog vele baanbrekende vernieuwingen. Wij hebben daarmee tradities in de landbouw veranderd. Aanvankelijk via mechanisering. Midden jaren tachtig begonnen we met de ontwikkeling van de melkrobot, die we in 1992 op de markt brachten. Inmiddels zijn we wereldwijd leider in robotica en datamanagement voor de melkveehouderij, met klanten in meer dan veertig landen. Wij vinden dat de landbouw een duurzame, aangename en winstgevende toekomst moet hebben. Duurzaam omdat daarmee de sector voor de toekomst wordt behouden. Boerenwerk is zwaar, levert relatief weinig inkomen op en vraagt ook nog flinke investeringen. Geen vetpot, wel een levenswijze. Dat zware werk kunnen wij met onze producten en diensten aangenamer én winstgevender maken. Nodig, want het businessmodel van de veehouder moet verbeteren; anders komen er geen nieuwe generaties boeren meer.”

‘Innoveren zit ons in het bloed’

Farm of the future

Data wordt in dat toekomstige businessmodel steeds belangrijker. De robots van Lely voeden met hun gegevensstromen onlinemanagementsystemen. Via analyses, algoritmen en adviezen, gegenereerd door beslissingsondersteunende software, wordt het boerenbedrijf geoptimaliseerd. Deze data-driven manier van werken vormt een belangrijke pijler onder ‘the farm of the future’. Oftewel het geheel geautomatiseerde melkveebedrijf in de visie van Lely. Ontworpen met de koe als middelpunt en een boer die zich alleen nog hoeft te richten op de uitzonderingen.

Behalve van de vele gegevensbronnen die al op de boerderij zelf beschikbaar zijn, maakt de genoemde software ook gebruik van het netwerk van specialisten eromheen. En in plaats van alleen informatie te presenteren, kan het systeem met toestemming van de boer tevens voorstellen doen of zelfs besluiten nemen. Het systeem is zelflerend en past zich na verloop van tijd aan de voorkeuren van de boer voor het runnen van zijn boerderij aan. Tot en met het recyclen van de meststromen aan toe. Door deze software zullen volgens Alexander van der Lely winstgevendheid, duurzaamheid én welzijn van de koe aanzienlijk toenemen.

Duurzaam schrijft het bedrijf in hoofdletters. Uiteraard door allereerst de koe optimaal te behandelen, waardoor duurzaamheid gecombineerd wordt met dierenwelzijn. Lely: “Wij willen de koe in de kudde houden en haar zélf laten kiezen wanneer ze door onze Astronaut-robot gemolken wil worden. Dit noemen wij vrij koeverkeer. En geef haar minstens tien keer per dag vers voer. Deze processen in kleine delen opknippen bevrijdt de koe van stress en levert uiteindelijk meer en betere melk op. De boer die zijn koeien vertroetelt haalt gewoon de beste resultaten.”

Duurzaam is ook de Lely Campus (2014) in Maassluis met daarin een grote fabriek en hoofdkantoor. Goed voor ruim negenhonderd medewerkers. Van der Lely: “Dat dit duurzaam moest worden opgezet was een no-brainer. De campus kreeg bij oplevering met het predicaat ‘outstanding’ de hoogste BREEAM-duurzaamheidsscore. En staat daarmee in de top van Europa. Wij willen duurzaam en hightech uitstralen; hier uiteraard ook.”

Naast duurzaam is Lely ook heel innovatief. Het bedrijf bezit 1600 octrooien; een top-10-positie in Nederland. Van de omzet (verwachting is 600 miljoen euro over 2019, waarvan 10% te realiseren in Nederland) wordt 6% aan R&D en productontwikkeling besteed. Van der Lely: “Innoveren zit ons in het bloed. Continu vernieuwen is de basis voor toekomstbestendig ondernemen.”

Familiebedrijf

De prestaties van Lely blijven niet onopgemerkt. In april is het bedrijf door een jury van CEO’s, geleid door tycoon John Fentener van Vlissingen, uitgeroepen tot ‘Familiebedrijf van het jaar’. Alexander van der Lely is bijzonder trots op deze onderscheiding, want het bedrijf wordt daarmee door insiders op waarde geschat. De uitverkiezing is ook goed voor de naamsbekendheid; nuttig bij het aantrekken van technisch personeel: “Dit jaar hebben wij zo’n 250 nieuwe medewerkers aangenomen; volgend jaar zoeken we eenzelfde aantal. Groot voordeel van werken bij ons is de gemoedelijke sfeer en de vrijheid die mensen krijgen om zich te ontwikkelen. Als je een goed idee hebt, kun je het bij ons ook uitwerken en de research daarvoor doen. We zoeken binnen ons eigen bedrijf heel nadrukkelijk naar mensen met een neus voor nieuwe technologieën om daarmee extra mogelijkheden te openen. Dat hangt nauw samen met de kernwaarden van een familiebedrijf: vertrouwen, open, transparant. En ook een langetermijnvisie; we worden gelukkig niet gerund door kwartaalcijfers.”