Altijd op zoek naar de slimste oplossing

Iedereen heeft het over innovatie. Toch zijn er niet veel bedrijven die het aandurven om echt te investeren in nieuwe technologieën. TKH Group, het voormalige Twentsche Kabel, heeft daar geen moeite mee. Sterker nog: disruptie schrijven ze graag met een grote D. “We dagen onze mensen uit om vrij te denken en steeds te innoveren.”

Altijd op zoek naar de slimste oplossing

Het voormalige kabelbedrijf, in 1930 opgezet door de grootvader van de huidige CEO Alexander van der Lof, heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een technologiebedrijf dat niet bang is voor disruptieve innovaties. Zo hebben ze een nieuw guidancesysteem ontwikkeld voor vliegvelden, waarbij lampen in de grond de vliegtuigen van de landingsbaan naar de juiste gate leiden – simpel: volg het groene licht – of om van de gate naar de juiste startbaan te komen. Van der Lof: “Dat systeem geeft de snelheid van het taxiën aan en voorkomt dat een vliegtuig van een taxibaan wil opstijgen, wat wereldwijd nog steeds geregeld gebeurt. Verkeerde afslagen behoren dus tot het verleden.”
Het systeem houdt met sensoren ook de status van de lampen bij en registreert bijvoorbeeld of alle bouten nog vastzitten. Reparaties kunnen zo netjes worden ingepland, wat veel tijd en geld scheelt in de logistiek van een luchthaven. Van der Lof: “De luchtvaart is, om begrijpelijke redenen, erg conservatief. Wij vinden het mooi dat we zelfs in die wereld met slimme innovatie de veiligheid kunnen vergroten.”

‘We denken niet van kwartaal tot kwartaal, maar durven een stip aan de horizon te zetten’

Hoge innovatiegraad

Ondanks wereldwijd zesduizend werknemers en een omzet van 1,3 miljard euro in het afgelopen coronajaar is TKH Group als b2b-techreus bij het grote publiek relatief onbekend. Toch valt de impact van hun innovaties moeilijk te overschatten. Zo hebben ze voor de productie van autobanden een revolutionaire techniek ontwikkeld, die de productie van componenten benodigd in een band en de assemblage integreert in één systeem, compleet met geautomatiseerde kwaliteitscontrole via hogesnelheidscamera’s. Dat registreert elke ongewenste oneffenheid zonder dat er een menselijk oog aan te pas komt.
Van der Lof: “Hierdoor zijn wij in staat om één band net zo goedkoop te produceren als een batch van duizend of tweeduizend stuks. Nu auto’s steeds vaker verschillende voor- en achterbanden hebben, liggen de voordelen voor de hand. Dankzij ons systeem, dat snel en op maat kan leveren, zijn we met 70% marktaandeel inmiddels wereldwijd marktleider in bandenproductiesystemen.”

Dat TKH Group voorloper is geworden in geavanceerde technologieën komt vooral door de interne ondernemerscultuur in combinatie met een hoge innovatiegraad, stelt Van der Lof. “We denken niet van kwartaal tot kwartaal, maar durven een stip aan de horizon te zetten. Daarmee dagen we onze mensen uit om vrij te denken en te innoveren. Zo komen de mooiste dingen tot stand.”

Recente stories