Hot ITem

Aantoonbaar beter presteren dankzij data

Het ontsluiten van data is voor Hot ITem geen doel op zich, maar een middel om klanten betere prestaties te laten leveren. Het gaat erom data in te zetten voor de doelstellingen van de business. Als dat slim gebeurt, kan dat miljoenen opleveren.

Bedrijven en organisaties kunnen beter presteren als ze slim gebruikmaken van data die ze vaak al in huis hebben, vertelt Rob Honing. Hij is commercieel directeur bij Hot ITem, dat zich sinds de oprichting in 1998 richt op data en alles wat daarbij komt kijken. Een integrale aanpak dus, met als doel om de bedrijfsvoering van klanten met hulp van die data te verbeteren. “We zijn al twintig jaar bezig om bedrijven uit te leggen hoe data kunnen helpen om inzicht te krijgen en om bedrijfsprocessen te sturen en te verbeteren. Sinds de oprichting koppelen we hiervoor bedrijfskundige kennis aan IT-kennis.” Naast kennis van bedrijfsprocessen en technologie hoort daarbij dat Hot ITem alles weet van wet- en regelgeving rond het gebruik van data. Het laatste is bijvoorbeeld van belang om te kunnen voldoen aan de aangescherpte privacywetgeving die sinds mei 2018 van kracht is.

In essentie is de dienstverlening hetzelfde als bij de start, twintig jaar geleden. Wel is de organisatie met ruim tweehonderd medewerkers, een omzet van meer dan dertig miljoen euro en twee gespecialiseerde dochterondernemingen, Future Facts en Hibrid, veel groter. In 2019 gaat de groei naar verwachting verder en neemt het aantal medewerkers opnieuw met twintig tot dertig mensen toe. Een ander verschil is dat vraagstukken complexer zijn en meer data en dwarsverbanden omvatten dan in 1998. Tegelijkertijd zijn er meer mogelijkheden om die vraagstukken op te lossen. “We kunnen steeds meer en steeds sneller”, aldus Honing. “De kunst is om te kijken wat een organisatie nodig heeft om haar doelstellingen te halen.”

 

Dataplatform

Het gebruik van data is alleen nuttig als dat aansluit bij de doelen van de organisatie. Nadenken over de beschikbare data, mogelijke combinaties en informatie die dat kan opleveren gaat voor Hot ITem dan ook altijd vooraf aan het installeren van een data-oplossing. “Je kunt je helemaal verliezen in de techniek en het ontsluiten van data met hulp van een dataplatform, maar dat is weggegooid geld als je niet hebt nagedacht over hoe dat de belangrijkste thema’s in de business kan helpen.” Tot zijn spijt ziet Honing nog steeds dat het in de praktijk gebeurt dat een organisatie miljoenen investeert en dan na een paar jaar moet constateren dat het geen nieuwe inzichten of besparingen heeft opgeleverd. Hot ITem wil dat voorkomen. “Ik zeg tegen alle klanten en prospects dat ze alleen investeringen moeten doen waarvan zeker is dat ze die kunnen terugverdienen.”

 

Met hulp van Hot ITem kunnen organisaties niet alleen hun investering terugverdienen, maar meestal ook flink besparen op kosten. Dochteronderneming Future Facts kan bijvoorbeeld voorspellen of een idee voor slim datagebruik zal werken. “Het is een soort proof of concept; bij een bouwbedrijf kwam daar onlangs een besparing van tientallen miljoenen uit.” Een ander voorbeeld is de pakketbezorger die alleen nog een pakketje inlaadt als vrijwel zeker is dat iemand het in ontvangst kan nemen. Ook hier loopt de besparing in de miljoenen, weet Honing. En een regionaal opleidingscentrum weet dankzij de inzet van data vooraf welke nieuwe leerlingen meer begeleiding nodig zullen hebben. Het zijn maar enkele voorbeelden van aantoonbare verbeteringen van de prestaties die mogelijk zijn dankzij data.

‘Doe alleen investeringen in data-oplossingen als je zeker weet dat je die terugverdient’

Kennisdeling

Vanaf 2019 gaat Hot ITem op de eigen Hot ITem Academy een programma aanbieden dat klanten in staat stelt om zélf hun prestaties met hulp van data te verbeteren. “In de Academy hebben we alle kennis van de afgelopen twintig jaar gebundeld. Iedereen die hier een programma volgt kan na een jaar zelf de datareis maken, van het opstellen van een visie tot implementatie en eventueel het beheer.”

Honing verwacht desondanks dat veel organisaties de komende jaren moeite zullen hebben om hun data-ambities waar te maken, simpelweg omdat er te weinig echte specialisten zijn om de groeiende vraag op te vangen. “Het is een heel breed en diep vakgebied. Niet voor niets werken we meestal met multidisciplinaire teams. Daarnaast gaan de technologische ontwikkelingen heel snel. Die kun je alleen bijhouden als dat echt je specialisme is, zoals voor ons. Het is ook voor ons een uitdaging om nieuw talent aan te trekken en onze bestaande mensen te behouden. Dat doen we door zingevend werk te bieden met volop mogelijkheden voor doorontwikkeling.”