Flagship producten ontwikkelen
Uw ‘flagship product’: functioneel, mooi en jarenlang geperfectioneerd. Het genereert het merendeel van uw omzet en laat uw merk stralen. Maar vroeg of laat wordt het tijd voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie. Een grote investering met onzekere uitkomst.
Hier komt de waarde van Spark als innovatief ontwerpbureau van pas. Spark heeft een bewezen staat van dienst met het ontwerpen en ontwikkelen van succesvolle flagships, de producten die de kern van uw business vormen. Met Spark’s expertise en creativiteit wordt uw volgende generatie wederom succesvol, waardoor uw bedrijf blijft groeien.
Vier inzichten voor uw innovatiemindset
Het opstarten van zo’n grote en riskante investering kan niet lichtzinnig worden opgevat. Hier zijn vier inzichten die uw innovatiemindset kunnen veranderen, van angst en voorzichtigheid naar vertrouwen en actie.
1. Businessmodel
Kijk naar het grotere plaatje. De waarde van het product reikt veel verder dan alleen de verkoop van het product zelf. Het creëert het platform voor allerlei andere omzet. Servicecontracten, reserveonderdelen, accessoires, online diensten en verbruiksartikelen. Daarnaast stimuleert uw flagship product hogere verkoop van andere producten onder uw merk.
2. Ontwikkelsnelheid
Overweeg een hoger uitgaventempo dan een voorzichtige geest u zou vertellen. Want hoe langer de ontwikkeling duurt, hoe…
…meer vergaderingen
…meer rapporten
…meer afleiding
…langer de time-to-market
…groter het risico dat de concurrentie u inhaalt
3. Doe het juiste
Uw nieuwe flagship moet niet de samenvatting zijn van al uw ambities. Dit is het moment om uw productkenmerken verstandig te kiezen en uzelf te trainen om “nee!” te zeggen tegen de rest. Ontwikkeling is als het eten van biefstuk: neem een te grote hap en u blijft kauwen en slikt nooit door. In plaats daarvan, maak een product roadmap om de meest waardevolle functies te selecteren en plan de rest voor toekomstige releases.
4. Teamleiderschap
Productontwikkeling is een complex proces. Elk aspect moet juist worden uitgevoerd. De spanning stijgt wanneer doelen niet worden gehaald. Maar ook dan: blijf kalm. Zorg voor een team met een bewezen staat van dienst en moedig ze aan. Blijf uitdagen en stimuleren om samen uit te blinken, als een ware coach.
Hulp nodig?
Met 32 jaar ervaring is Spark betrokken bij vele ‘volgende generatie flagship projecten’ van klanten. Spark hoopt dat dit artikel helpt om uw mindset voor productontwikkeling te herdefiniëren. Spark helpt u graag.
Spark design & innovation ontwerpt en ontwikkelt innovatieve producten die het verschil maken. Lees het uitgebreide artikel van Michel van Schie (managing partner bij Spark) op www.sparkdesign.nl