Wat maakt jouw bedrijf een Great Place to Work?

Kelly Grötzinger 20 augustus 2018

Klamme handjes. Nerveuze blikken naar het podium. In spanning afwachten op de volgende naam die geroepen zou worden. Dat was de status van de Traffic Builders delegatie bij de bekendmaking van de winnaars die zich een Great Place to Work 2018 mochten noemen.

Uit het niets op plek 6

We hadden maanden hard gewerkt om onze bedrijfscultuur in kaart te brengen. Door middel van een uitgebreide enquête aan alle medewerkers en research in alle hoeken en gaten van het bedrijf kwamen we op een niet onverdienstelijke zesde plaats in de categorie “medium grote bedrijven”. Zeker niet onverdienstelijk als je je bedenkt dat we voor de eerste keer meededen aan dit onderzoek.

Maar waar zelfs het bedrijf dat als eerste eindigde niet 100% perfect is, geldt dat voor ons op de zesde plek net zo goed. Dus werk aan de winkel om een Greater Place to Work te worden!

De stem van het bedrijf

De enquête van Great Place to Work was opgedeeld in meerdere focusgebieden, die allemaal een even belangrijke rol in spelen. De rode draad in dit onderzoek was vanaf het begin duidelijk: wat vindt de medewerker? Deze resultaten hebben namelijk alleen waarde als de stem van de collega naar voren komt én gehoord wordt. Want hoe vaak blijkt niet dat bedrijven van bovenaf allerlei dingen bedenken die “goed zijn voor de medewerkers”, zonder dat aan deze medewerkers ook maar iets wordt gevraagd?

Met een gezonde allergie voor een dergelijke top-down benadering zijn we aan de slag gegaan. Allereerst met echte Great Place to Work sessies voor alle teams van het bedrijf. Aan de hand van 7 focusgebieden (facilitair, persoonlijke ontwikkeling, interne communicatie, vieren & cultuur, structuur, beloning en delen) zijn we aan de slag gegaan met post its plakken waar iedereen zijn of haar ei op kwijt kon.

De ruiten van ons kantoor zagen er nog nooit zo kleurrijk uit! Na pittige discussies, want waar meer dan 60 mensen iets gevraagd wordt zijn 60 meningen, werden de deelgebieden gevuld met concrete invulling vanuit het team.

Wat bleken de 4 belangrijkste thema’s?

We zijn nu de trotse “eigenaar” van 4 focusgroepen waar Traffic Builders collega’s in zitten van alle niveaus, disciplines en leeftijden. Kris kras door het bedrijf dus. De beste afspiegeling die je je kunt wensen, want het is nu aan deze collega’s om tot realistische, werkbare oplossingen te komen om de thema’s beloning, interne communicatie, facilitaire voorzieningen en persoonlijke ontwikkeling naar een hoger niveau te tillen.

Eye opener

Traffic Builders is nooit een hiërarchisch, autoritair bedrijf geweest. Maar deelname aan het Great Place to Work onderzoek heeft wel de ogen geopend. Want zoals je hierboven ziet zijn er veel meer manieren om aan je medewerkers te vragen wat ze van iets vinden en ze het gevoel te geven dat ze gehoord worden. Om te kunnen groeien moet je weten waar je staat; en wie kunnen dat beter vertellen dan de mensen die er iedere dag keihard aan meewerken?

3 laatste tips

We delen graag onze learnings met je, want de afgelopen 9 maanden bleken al ontzettend waardevol:

  1. Geef mensen de ruimte om naast een groepssessie ook één op één input te geven of anoniem via een (online) formulier. Niet iedereen durft zich te allen tijden uit te spreken;
  2. Maak van een enquête een terugkerend iets, zeker 1 à 2 keer per jaar herhalen;
  3. Practise what you preach: breng de mooie plannen ook daadwerkelijk in de praktijk.
Over de auteur

Kelly Grötzinger is Content Marketing Consultant bij Traffic Builders.