• Frank van Ooijen
  • 1 juni 2016

‘Onze impact: betere voeding voor de wereld’

De wereld van ‘Joris Driepinter’ ligt al heel lang achter het huidige FrieslandCampina. Dat simpele glas melk van toen heeft een weg afgelegd van techniek, innovatie, kennis en mensenwerk. Een weg die heeft geleid naar een zuivelonderneming met 22.000 medewerkers in 100 landen wereldwijd. ‘Wij hebben gekozen voor een ‘purpose’ die richting geeft aan al ons handelen: ‘nourishing by nature.’

Een onderneming die succesvol wil zijn in voeding, moet elke dag opnieuw waarde toevoegen aan het leven van mensen. Zuivelproducten zijn niet alleen lekker en overal in te gebruiken, maar ze zitten ook bomvol voedingswaarde die mensen een leven lang helpen om gezond te blijven. De producten van FrieslandCampina zijn een bron van eiwitten, calcium, vitamine B2 en B12. Dat wordt ook erkend door de Wereld Gezondheidsorganisatie – de WHO – en andere autoriteiten. Daarnaast werken we er hard aan om zuivel steeds duurzamer, slimmer en schoner te produceren. Die combinatie vormt een ijzersterke propositie voor klanten, consumenten en samenleving.

Culinair is er veel waardering voor zuivel. Het is de basis voor ontzettend veel geliefde producttoepassingen. Zonder yoghurt of melk geen ontbijtgranen en havermout, geen croissant zonder boter, geen lekkere cappuccino zonder melkschuim, geen desserts en taart zonder room. Zuivel is een wezenlijk onderdeel van de culinaire cultuur overal ter wereld.

Zuivelketen

We werken nu vanuit een aansprekende purpose bij FrieslandCampina: ‘nourishing by nature’. Die geeft luid en duidelijk onze richting aan: wat wij doen is een product van moeder natuur – met hoge voedingswaarde en zo duurzaam mogelijk geproduceerd – naar consumenten brengen in 100 landen in de wereld. Daarbij borgen we kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, innovatie en transparantie over alle schakels van de gehele zuivelketen. De ‘purpose’ is een navigatie-instrument waarmee je onderneming kan koersen op maatschappelijke relevantie. Dat zie je terug in de manier waarop wij aan de samenleving willen bijdragen. FrieslandCampina is partner van het Rode Kruis. In een aantal landen waar wij actief zijn, vertaalt zich dat in acties van medewerkers. Onlangs hebben onze collega’s uit Nigeria tienduizenden verpakkingen melk van het merk Peak via het Rode Kruis uitgedeeld in opvangkampen in Nigeria. Circa twee miljoen pakken zuivel die tegen de THT-datum aan zijn, gingen in 2015 naar 150 voedselbanken in Nederland. Daarnaast dragen we bijvoorbeeld bij aan de melkveehouderijsector in Azië en Afrika door tienduizenden kleine boeren in Vietnam, Indonesië, Thailand en Nigeria te helpen met training, advies en microkredieten. Dat past allemaal binnen onze ‘purpose’; het is geweldig om te zien hoe mensen daardoor worden geraakt.

Over de auteur

Frank van Ooijen is Director Communication, Sustainability & FrieslandCampina Institute for Dairy Nutrition bij FrieslandCampina

Recente expert-content